första dagen på det nya levnadsåret

Igår var det min födelsedag. Jag är barnsligt förtjust i födelsedagar men firar ändå aldrig ordentligt. I alla fall inte sedan jag blivit utlandssvensk. Mer än en ålderskris kommer en liten hemlängte-kris varje år när jag märker att jag är ensam ute i det stora okända… Låter drastiskt, jag vet. Men jag saknar mina vänner och min familj lite extra när det är dags att fylla år och jag märker att jag inte har så stort kontaktnät här som hemma. Det är samma sak när det är midsommar och jag måste jobba som vanligt medan “alla andra” får vara tillsammans och plocka blommor och äta sill…

Igår kväll firade vi med vänner i en riktig supertysk Biergarten, zur Sonne. Vi åt och drack Frankfurt-specialiteter. Grüne Soße med ägg respektive Schnitzel (frankfurter art) med Salzkartoffeln till. Männen drack Äppelvin, gravida och barn, Apfelschorle. En ljummen kväll och ett bra avslut på min födelsedag!

Idag har det regnat hela dagen. Flavio och jag var hemma med fullt inomhusprogram; lego, baka, tågbana, prata med mormor, äta jordgubbar… Men regnet tog inte slut så det var bara att ta tjuren vid hornen; på med gummistövlar och galonisar och ut i spöregnet för att hoppa i vattenpölar. Ja, Flavio hoppade och jag tittade på under mitt paraply och hoppades att han skulle tröttna, vilket han naturligtvis inte gjorde. Han var i paradiset! Aldrig har jag sett honom så lycklig! Lite energi gjorde han i alla fall av med och sover nu gott. Min stora grabb som ska bli storebror!

Leave a Reply

