borstbindare

Tyskarna röker som borstbindare. Redan i rulltrappan upp från tunnelbanan tänder de sina cigaretter. Vi har en yrkesskola mitt emot vårt hus. De har visst rökförbud på sin skolgård för de står alltid ute på gatan och röker. Men inte en eller två, då och då, utan hela skolan hela tiden! När det regnar står de vid vår grind för där finns det tak. Det finns dagar då jag inte kan öppna fönsterna. Ibland är det så fullt utanför grinden att jag demonstrativt måste ta mig igenom den rökande massan med matkassar eller barn eller bara jag med tjocka magen. Att hämta posten en sådan dag är inte att tänka på.

Det hela fick mig att fundera på varför man säger “röka som en borstbindare”. Först trodde jag att det hette ‘att röka som en borstspindel’, haha, vad det nu är för något. I alla fall så här står det på Wikipedia:

Borstbindare är en person som binder borstar eller kvastar.

Det finns källor som säger att det på Luntmakargatan i Stockholm för ca 150 år sen fanns ett hantverkarhus, där lärlingar tränades i sina blivande yrken. Längst ner höll sotarna till, på första våningen snickarna, på andra gelbgjutarna, på tredje kittelflickarna, på fjärde repslagarna och högst upp, på femte våningen, höll borstbindarna till.

En gång varannan timme hade alla lärlingar tio minuters rast. De flesta skyndade sig ut på gatan för att ta ett bloss, och det gällde att utnyttja minuterna. Eftersom borstbindarna hade längst till gatan, var det extra stressigt för dem, och de tvingades röka snabbt och intensivt för att hinna tillbaka efter sin rast. Därifrån kommer alltså uttrycket “Att röka som en borstbindare”

Det låter väl logiskt! Men i skolan på andra sidan gatan har de väldigt långa raster. Tyvärr…

2 responses to “borstbindare

  1. Vad kul, jag hittade till din blogg idag, hade ingen aning om varifrån uttrycket röka “som en borstbindare” kommer, men ny vet jag … Ha det bra, och grattis till nya bebisen! Kram Christel

    • roligt att du hittat hit! jag trodde att det var en slags spindel man röker som, det var därför jag började kolla upp det… kram!

Leave a Reply

