Yes we can

Lite politik så här på måndagskvällen. Eh?? Frågar sig säkert de som känner mig. Jag har egentligen aldrig intresserat mig för politik men min man är väldigt intresserad om än inte partipolitiskt engagerad, så jag hänger med lite grann. Det är klart att jag går och röstar när jag får och jag blir glad över att så många människor engagerar sig, men mer än så är det inte.

När de gröna i kommunalvalet i Frankfurt 2011 fick över 27% av rösterna, över 44% i min stadsdel (!), då var jag stolt över att ha varit vid valurnan. Det var direkt efter Fukushima, och det gav ringar på vattnet, nu har de stängt kärnkraftverket Biblis här i Hessen.

Igår var det presidentval i Frankrike, och med maktskiftet där är det bara att hoppas på stora förändringar, ser fram emot det. Dessutom väntar vi på valresultat från Italien. Det verkar som om Movimento Beppe Grillo har vunnit stora framgångar i flertalet städer. Det började som en blogg, partipolitiskt obunden, men är nu en växande rörelse. Italien behöver Grillo, sannerligen.

Hur kom jag mig för att skriva om politik? Jo, jag satt och såg på Byggare Bob med min son. Han ser den mest på tyska, men nu råkade det bli ett youtube-klick på den engelska versionen, „Bob the builder“. I inledningsången sjunger de: „Bob the builder. Can we fix it? Yes we can!“. Helt plötsligt förstod jag var Obama har hittat sitt valspråk. Ja, så gick tanken från ett barnprogram till politikens värld.

Leave a Reply

