vardagsmysterier

Vardagsmysterier. Du vet det där som verkar så omöjligt att göra, men det finns ju dock några som kan det, så det måste ju gå på något sätt. Frustrerande… känner du igen dig?

Jag har olika kategorier av vardagsmysterier:

Vissa saker kan gärna förbli „olösta mysterier“;
exempelvis: hur man bakar en spettekaka, hur man egentligen klarar av att vara åttabarnsmamma, att jonglera med eldkäglor eller för all del med fler än 2 bollar… Det är sådant som jag kan betrakta, beobakta eller beundra på avstånd utan att verkligen behöva några närmare tekniska detaljer hur man verkligen ska göra för att klara av det.

Mina personliga mysterier som ska lösas, i framtiden:
Lära mig att spela harpa, detta magiska, övernaturligt vackra instrument som jag har drömt om sedan jag var barn. Lära mig ryska, att läsa dessa omöjliga krummelurer. Göra surdeg, har aldrig provat, alltså är det fortfarande på mysterielistan.

Mysterier som är på god väg att lösas:
Jag håller på att lösa 3 av mina mysterier: 1. Tysk grammatik. Folk pratar ju tyska här… de vet precis när det ska vara der, die, das eller till och med den, dem, des, deren, dessen och så vidare, ja ni förstår. Alla dessa små små ord som alla är så lika varandra men som betyder helt olika saker, och värst av allt, om jag säger/skriver fel kan hela meningen ändra sin innebörd… Om jag däremot frågar någon så har de ingen aning om varför det heter just så. Det måste ju finnas ett system tänkte jag. Ok, det var dags för en grammatik-kurs. Har ägnat ett år åt distansstudier på Dalarnas Högskola, först preparand kurser, 3 och 4 och efter det TYSKA A – Grammatik. Nu har jag blivit lite klokare… ja, i alla fall är det inget mysterium längre.

2. renässansens konst. Min man kommer från Florens, han är uppväxt med det, för honom är det naturligt, han vet alltid vem som har gjort vad och när. Arkitektur, måleri, skulptur, litteratur. Jag ville i alla fall känna igen något litet… Alltså gick jag en distanskurs på Högskolan på Gotland som hette Renässansens scen. Väldigt intressant!

3. Programmera. Ja, ett helt annat ämne jag vet. Men livets mysterier är ju outgrundliga. Distanskurser på Umeå Universitet i HTML, CSS, Javascript, Jquery, Mobile. Nu kan jag göra webbsidor och skriva och läsa „mystiska“ koder!

Ja, jag tog hjälp av distansutbildningar för att lösa (eller åtminstone närma mig lösningen på) några av mina livsgåtor så det hela slutade med att jag under ett års tid studerade 75% på universitetet samtidigt som jag jobbade heltid. Ja, sedan ska man ju inte glömma lill-prinsen, han tar ju också en hel del tid.

Just nu känns det mest som ett mysterium att jag lyckats hålla det tempot!
Mitt nyårslöfte var att tagga ner lite… det lyckas jag ganska bra med tycker jag!

2 responses to “vardagsmysterier

  1. Surdeg är enkelt!! Bakar nästan varje helg ! Återkommer med recept !

    • Tar emot recept tacksamt! Ser ni beviset; vad som är så enkelt för någon annan är ett mysterium för mig🙂 God natt!

Leave a Reply

