törnrosa i köksfönstret

Kommer ni ihåg sagan om Törnrosa?
Eller visan: “Törnrosa var ett vackert barn”

Ja, just så känner jag mig just nu. Som Törnrosa. Ja, inte direkt vacker kanske, och varken barn eller prinsessa… Låt oss gå vidare i texten.

„Törnrosa sov i hundra år.“ Ja, nu börjar det likna något, de senaste månaderna har jag mest sovit…
Men nu kommer den del som verkligen får mig att tänka på Törnrosa: „Då växte häcken kämpahög“.
Skickar med ett foto som visar hur man ser ut genom mitt köksfönster idag, eller rättare sagt hur man över huvud taget inte ser ut alls…

Och kämpahög, vad är det för ett ord egentligen? Det finns inte i SAOL, men mer om svenska akademien och min syn på deras ordlista en annan gång… Ordet har diskvalifiserats i modern svenska men går att hitta i SAOB, och där är förklaringen som följer:

KÄMPA-HÖG, adj. [jfr d. Kæmpehøj] (mindre br.) mycket hög.

Skillnaden mellan SAOL och SAOB kan ni läsa om HÄR.

Så nu är det bara att vänta på prinsen. Törnrosa vaknar och alla är glada.
Men frågan kvarstår:

Vem ska klippa ner den kämpahöga häcken utanför mitt köksfönster?? Prinsen?

3 responses to “törnrosa i köksfönstret

  1. Pingback: Törnrosa – hur gick det sedan? « mitt liv i frankfurt·

  2. Pingback: Törnrosa i köksfönstret 2 | frankfurtmalin·

Leave a Reply

