en utlandsvennes syn på svenska akademien

Jag arma utlandssvensk känner inte igen mitt språk längre…

“Gussen ficklar på trattisarna.”
“Guvet vad svennen bloggar om!”

Ja, verbet fickla var det ju mycket prat om för några år sedan. Flavio har en bok som heter „Lilla Spöket Laban ficklar runt“. Nu hittar jag inte ordet längre i SAOL13, har det redan blivit omodernt? Det är inte lätt att hänga med i ord-svängen. Är det någon av er som säger Guss istället för flicka/tjej? Trattis för trattkantarell, jo, det säger väl jag också ibland, men måste det stå i ordlistan? Guvet, är en variantform till gud vet. Larv, det är ju bara slarv och slang… Svenne – vanlig svensk i motsats till invandrare. En vanlig svensk, vad är det? Är jag en svenne? Näää…. Kommer ordet utlandssvenne snart in i SAOL? Att ordet blogga har blivit rumsrent tycker jag personligen är praktiskt.

Andra nya verb som jag ofta använder är facebooka, inboxa, twittra, skypa eller kanske skajpa som svensk alternativ stavning. När kommer dessa ord in i SAOL?
Maila är fel men mejla är riktigt och korrekt svenska, googla är ett svenskt verb, blir svenska akademien sponsrad måntro? Yahooa finns inte med… Ja, ni förstår. Lite klicka-runt-forskandes i ämnet märker jag att de stryker ord också, men ändå verkar det som att SAOL blir tjockare för varje utgåva. Är det inte så?

Hur ska jag någonsin få min son att skilja på språken? Vi mixar ju själva allt till en stor ord-gröt.
Ja, svenska akademien hjälper ju inte precis till.

PS: Måste jag tillägga att jag fortfarande skriver: dig, mig, sig, de och dem. Omodernt, jag vet…

Leave a Reply

