genombrottet – och den stolta mamman

Flavio skiljer ganska bra på språken för det mesta.
Med mig pratar han svenska, med pappa italienska och med sin dagmamma tyska varje dag.
Han gör även skillnad på personer, när han „skypar“ har han direkt koll på vilket språk som gäller med exv mormor/morfar respektive farmor/farfar. På lekplatsen försvarar han sin lastbil på tyska. Med Luca, bästa kompisen är det italienska som gäller. När vi har gäster som han inte känner så är han först tyst och lyssnar för att sedan prata på „rätt“ språk.

Det går per automatik, även växlingen mellan språken. En mening på svenska till mig sedan lite italienska med pappa, tyska med sandlådekompanjonen och så vidare. Det verkar inte som om han vet att det är tre olika språk, och att han så skickligt byter mellan dem. Han har bara en större ord-repertoar än vanligt för varje ord, utan att det för den skull handlar om synonymer. En bil är ju exakt samma som Auto eller Macchina beroende på vem man pratar med.

Om jag däremot frågar honom vad något heter på svenska eller på mammas språk tittar han helt oförstående på mig. Lite som Pippi, vet inte mamma det själv?

Tills i morse, då kom det stora genombrottet. Överdrivet, jag vet, men jag är ju faktiskt hans stolta mamma, hav bitte ein bißchen överseende.

-Flavio vill ha pane med burro å miele. (Ja, det som ska ätas kommer ofta på italienska… Det är väl en kulturfråga mer än en språkfråga antar jag.)
-Vill du ha honung på smörgåsen?
-Jaaa.
-Flavio vill ha också arancia.
-en apelsin menar du? Vill du ha en apelsin?
anche tedesco kan man säga Apelsin.
Jag, förvånad: -Ja, på tyska heter det också Apelsin (Apfelsine). Förstår Claudia när du säger Apelsin?
Flavio lyckligt: -JAAA!
-Vad vill du göra idag Flavio?
-Leka med Claudia!

Ja, han är väldigt förtjust i sin tyska dagmamma.
Sedan diskade jag apelsinbilen och kastade skalen i sopbilen.
Ja, det är visst också en bil.

Leave a Reply

