En latte tack!

Idag kom min underbara väninna och ex-kollega och hälsade på. Hon kommer från Brasilien och har nu efter pensionen från operan flyttat hem igen. Vi delade loge och bodde på samma gata här i Frankfurt, så vi var liksom dubbelgrannar. Vi hade alltid sällskap hem på kvällarna efter föreställningarna, förbi alla banker och mellan alla skyskrapor. Hon lagade alltid så fantastiskt kaffe. Brasiliansk kaffe. Helt svart och jättegott! Hon var den äldre kollegan som hjälpte mig med möbler och kastruller när jag var ny. Ja, hon var helt oumbärlig och jag är så glad att hon fortfarande besöker oss varje gång hon flyger över de stora världshaven från den värmande solen i Brasilien.

Det där med kaffe och besök fick mig att tänka på när min familj kom och hälsade på mig i Italien för många, många år sedan. Jag var på konsertturné och de kom ner för att semestra och umgås. Trevligt! Mina föräldrar dricker mycket och gärna kaffe. Pappa med socker. Mamma med mjölk. En eftermiddag när jag var och repade gick de ut för att dricka kaffe. Mamma fick in ett glas mjölk, ja, hon hade beställt en Latte så det var ju alldeles riktigt ur en italienares synpunkt. De hade till och med frågat om hon ville ha „latten“ varm eller kall.

När jag är „hemma“ i Sverige och hör någon som beställer en Latte tänker jag alltid på mamma när hon satt där med sin varma mjölk mitt i sommarhettan den där gången, och jag ler lite inombords.

Själv beställer jag alltid en caffè malinesco av min private barista (och make) här hemma. Det är en slags cappuccino fast med mer kaffe och mindre mjölk, men ändå skummad utan att bli en macchiato. Vi använder oss fortfarande av en gammal, näst intill antik, kaffekvarn. Jag dricker helst hemmagjort, hemmamalt kaffe hemma hos mig. Då vet jag ju vad jag får!

Leave a Reply

