sparrisrisotto – vardagslyx

Igår var vi hemma både min man och jag. Bara Flavio var på lek-jobbet. Inte så att vi inte jobbade,vi också. Min man måste färdigställa ett partitur och jag håller på att lära mig det rent data-tekniska så att jag kan hjälpa honom. Jag har förstås en baktanke, och det är att rädda semestern.

Vi gjorde i alla fall en riktig lunchpaus, italienare gör ju gärna det, och jag också. En vardagslyx som vi ofta unnar oss eftersom vi har få kvällar och helger tillsammans. Det blev sparrisrisotto. Jag älskar risotto och jag älskar sparris! En underbar kombination även om allt passar bra i en risotto. Ja, nästan allt…

Sparrisrisotto – som vi gör den- ett slags recept

Förbered en kastrull med blandade grönsaker, vatten och lite salt för att göra en smaskig buljong. Vi tar alltid det som finns hemma; potatis, morot, lök eller vad som nu hittas i kylens hemliga understa låda.

Förbered en annan kastrull med sparrisen. Skala den nedre delen av stjälkarna (som rabarber) så att allt träigt och trådigt rensas bort. Skär ganska små bitar av stjälken men låt topparna vara hela.

Förbered själva risotto-pannan, en större stekpanna eller wok. Värm oljan och häll i riset. Riset är viktigt! Risotto gör vi med rundkornigt ris, sådant som man gör sushi med. Det går att köpa hos turken på hörnet, han med de underbara oliverna! Om man bor i Frankfurt alltså…

Rosta riset tills det doftar gott. Rosta inte bränna!

Häll i ett glas vitt vin. Riktigt vin, inget ättiksliknande matlagningsvin… Låt det ånga bort och börja koka riset långsamt med dina förberedda buljonger. En sked grönsaksbuljong och så lite sparris-spad om vartannant. Skeda på tills all sparris och spad är i risotton och buljong så mycket som det behövs tills riset är kokt. Det ska koka långsamt. En sked i taget. Rör ofta. Det tar ganska lång tid att göra risotto. Hav tålamod! Det är värt det!

När du har provsmakat och riset är mjuk och sparrisen likaså, sältan den rätta, så är det dags för den magiska smörklicken och den nyrivna parmesanosten. Blanda i och låt din himmelska risotto vila en stund!

Ät!

Här kommer några foton:

One response to “sparrisrisotto – vardagslyx

  1. Pingback: det där med listor « mitt liv i frankfurt·

Leave a Reply

