på min gata i stan

Vi bor i en lägenhet som börjar bli lite liten. Nej, egentligen inte ännu, men snart. Den har bara två rum och kök. Ett rum för att sova, ett rum för att vara. I vara-rummet har vi matsalen, arbetsrummet, soffhörnan, gästrummet, biblioteket, lekrummet och den stora garderoben. Det är ett ganska stort rum med en ganska stor balkong. Jag trivs jättebra här. Det är mitt i stadens sus, utan alltför mycket flygbuller (en lyx i Frankfurt!) nära Bergerstraße där restauranger av alla nationaliteter, barer, caféer och affärer ligger på rad. Underbart. Jag behöver ingen bil. T-banan är nära. Parker överallt, lekplatser och bibliotek, simhall med utomhuspool, ishall… ja, allt som man skulle kunna tänkas behöva. Jag vill inte flytta. Vi har bra grannar också. Våra grannar klagar inte på varken barnskrik och operasång! Det är ganska mycket värt för en otysk familj som vår.

Om vi nu måste flytta, någon gång när Flavio absolut måste ha eget rum och lady-baby kommit till världen och kanske behöver sin plats hon också… Ja, OM vi nu… NÄR vi måste flytta kanske det är bättre att leta bostad där det är mycket flygbuller. Hur tänkte jag nu då? Frankfurt har en av Europas största flygplatser. Nära flygplatsen eller under de mest frekventa flygrutterna, där vill ju INGEN bo. Nä, just det. Kanske är det perfekt för en barnfamilj med musikerföräldrar? Operasångerskor, italienare, barn, ja, högljudda helt enkelt… Dessutom så är ju bostäderna väldigt billiga där…

2 responses to “på min gata i stan

  1. Vad fint och bra du skriver! Vi har ju inte haft kontakt på många år och det är kul att läsa din blogg:-) Varför inte kombinera din operakarriär med skrivande?

    • Tack för dina ord! Jag jobbar ganska lite nu när jag är gravid och då kom idéen med bloggen. Är du tillbaks i svea rike nu? kram och god natt!

Leave a Reply

