det där med listor

Jag gör listor. Jättelånga listor med saker som ”ska göras”, ”borde göras” och ”skulle behöva göras”.

Det är på något märkligt vis tillfredställande att rada upp saker på listor i olika kategorier; att köpa, att göra, ring/kontakta etc. Att ha det framför sig svart på vitt. Ja, tills listan blir för lång, för oöverskådlig och omöjlig… Då är det bara stressande och ingenting blir gjort istället.

Den här veckan har jag i alla fall kunnat stryka några punkter på listan och känner mig nöjd. Har klippt håret, frisören är struken. Igår var jag och Flavio hos tandläkaren, som nu är struken. Även punkten med kollegorna på lunch är struken. Igår var de äntligen här och åt sparrisrisotto med sommar-kaffe efteråt. Det medförde att andra punkter automatiskt hängde med i strykningen; dammsuga, tvätta balkonggolvet, plocka undan tvätten.

Jag gillar att skriva listor och föra ihop udda listor där några punkter blivit kvar till en ny fräsh lista. De tar aldrig slut mina listor, men ibland är de lite mindre fulla.

Kvar på “att göra” listan är att:

– förbereda dokument för deklarationen, tråkig punkt som hängt kvar ett tag.

– Skriva brev till min moster och mina fastrar som är så duktiga att skicka handskrivna brev och kort med riktiga frimärken på. Det kommer att komma post, jag lovar.

– Få klart partituret. Ligger ganska bra till. Första akten är snart klar.

– 40-års present till min bror. Måste prata med systeryster. Finns det en lista?

– Öva duetter, har en konsert snart som jag helt har förträngt…

Ja, kanske borde jag ta i tu med den punkten nu…

Leave a Reply

