eurovision song contest – några reflektioner i farten

Jag har missat allt vad som har med Melodifestival att göra de senaste, jag vet inte hur många åren… Har ingen TV och jobbar alltid kväll. Ja, det finns många anledningar. När jag var liten var det bara en uttagning i Sverige och sedan var det den stora melodifestivalen ute i Europa. Det var två viktiga TV-kvällar. Man hörde inte bidragen en miljard gånger och det fanns inga semifinaler varken i Sverige eller Europa. Kanske är det därför som jag tröttnat också.

I alla fall så råkade jag just skypa med min syster, mitt under kvällens stora final. Och så var det nästan dags för Sveriges bidrag så jag bestämde mig för att surfa in på svtplay och har just hört Loreen. Cool! Men nu räcker det nog för mig. Någon omröstning behöver jag inte alls, det kan vänta tills i morgon. Jag tycker att det är lite synd att alla sjunger på engelska och inte på landets språk som det var på den gamla goda tiden…

Just i skrivande stund sjunger den spanska sångerskan på sitt modersmål, det är sympatiskt. Bra låt den också. Oj, nu kommer Tyskland, den måste jag också höra. Det är ju faktiskt mitt nya hemland. Man måste ju hänga med. Men sedan får det vara bra… Undrar hur grabben ser ut utan mössa. Nu kommer Malta. Intressant, alla låtar verkar vara skrivna av svenskar. Ojojoj, han som sjunger ser precis ut som min granne, polisen… Det är väl inte han? Nä, nu får det vara nog. Dags att baka cantuccini till morgondagens grillkväll. Macedoniens bidrag har övertygat mig. Nu stänger jag av, jag klarar inte mer…

Åh nej, de där space-iga irländska tvillingarna finns fortfarande… och låten är skriven av… ja, just det SVENSKAR…

Leave a Reply

