delad eller fördubblad

Klockan är tio på kvällen och det är fortfarande 25 grader varmt. Jag och Flavio har just kommit hem från parken och han somnade på en gång. Energifylld och med idéer in i det sista. Men som tur är finns det trots allt en viss magnet i kudden vid den tiden på dygnet efter en aktiv dag. Ändå ville han absolut inte gå hem utan helst stanna kvar och leka i sanden. Ja, varför kan man egentligen inte gå till sandlådan vid halv tio på en vanlig tisdag? Därför att han måste gå upp och gå till dagmamman i morgon? Därför att alla andra barn redan sover? Inga bra förklaringar, i alla fall tycker inte Flavio det. Men när han fick cykla hem var han nöjd i alla fall. Vi har varit i parken och grillat med mina goa kollegor och Flavio har cyklat med sin springcykel samt spelat fotboll hela kvällen. Barfota i gräset. Korv, potatis, jordgubbar och äppeljuice. Han var i paradiset. Det var underbart att se honom. Vad jag älskar den här lille mannen.

Någon frågade mig häromdagen om jag inte är rädd för att inte kunna älska den nya lilla bebisen lika mycket som min underbare lille son. Jag kommer inte ihåg hur frågan ställdes exakt. Jag blev lite förvånad men har förstått att det är en oro som många föräldrar har när man väntar tillökning. Själv hade jag aldrig tänkt på det, kanske för att det inte alls oroar mig. Kärlek blir ju bara större ju mer man älskar. Något som man delar och som blir mer. Som musik, konst, skönhet…

Delad glädje är dubbel glädje säger man ju också. Det är ju inga konstigheter.

Flavio med sin boll

Leave a Reply

