tack, språk och illamående…

Nu är jag halvvägs in i graviditeten. Teoretiskt… Det kan ju bli både mer eller mindre som ni alla vet. Jag har mått bra i flera veckor nu. Men man ska inte ropa hej… för just idag kom illamåendet tillbaka. Tråkigt. Blev först badrumsberoende och sedan sängliggande hela förmiddagen. Jag avskyr det. Nu på kvällen känns det bättre men det känns som om jag har förlorat en hel dag och det stör mig. Lady-baby är i alla fall nöjd och det är ju det som räknas i slutändan.

Jag vill passa på och tacka er alla som har gett mig så fin respons! Tack för alla kommentarer som jag har fått här i bloggen och på Facebook och twitter, via mail eller brev och telefon.

Tack min käre vän Wolf för ditt underbara mail. Jag blev alldeles varm i hjärtat och jätteglad! Idag fick jag dessutom min allra första stjärna i kanten för inlägget gatubibliotek.

Jag har bestämt mig för att fortsätta att skriva på svenska efter moget övervägande. Har fått förfrågningar från nyfikna italienare och ännu nyfiknare tyskar som gärna skulle vilja veta vad jag pladdrar om. Överlade ett tag att skriva på engelska lite då och då men tänkte om och kom på att det i nuläget inte är aktuellt. Jag vill skriva på svenska, jag vill leka och upptäcka mitt eget språk. Hur väl jag än förstår engelska, tyska och italienska så kan jag inte leka med orden på samma sätt. Jag förlorar min frihet och mitt fokus går till krångliga meningsuppbyggnader eller verbformer. Det där med konjunktiv och konditionalis kommer jag nog aldrig att lära mig… Dessutom går det ju inte att översätta vissa saker. Det bara är så.

Avete capito?
Es tut mir Leid aber was sein muss, muss sein…

Leave a Reply

