bli vän med den tyska posten

Den tyska posten – deutsche post – är precis så byråkratisk och fyrkantig som svenskars fördomar och föreställningar om den tyska byråkratin är. Men jag börjar lära mig hur man ska bete sig för att breven ska komma fram. Jag har fått väldigt många brev tillbaka ska ni veta, tillbaka till avsändaren. Varför? Jo, förra året skickade jag t ex ett födelsedagskort till min brorsdotters 2-årsdag. Det var ett helt normalt kort i ett fyrkantigt kuvert. Felet var att det var 14 * 14 cm stort, den tillåtna gränsen var 12,5 * 21 cm. Alltså kom kortet tillbaka efter en vecka ungefär.

I våras skulle jag skicka en bok till en kursare. Paketet vägde 504 gram. Gränsen gick vid 500 gr och nästa portogräns var 1 kg. Fru Postkassörska ville då att jag skulle betala för 1 kg. När de kommer med sådana geniala idéer är det ingen idé att diskutera på den tyska posten. Risken är då att du inte får skicka något paket överhuvudtaget. Jag öppnade alltså lydigt pappret och tog bort lite skyddspapper och gav tillbaks mitt paket. Det vägde då exakt 500 gr. När Fru Postkassörska då accepterat den nedre portgränsen skrev hon ut ett frimärke och satte det på paketet. Boken som fortfarande låg på vågen vägde då, med frimärke, 501 gr. Jag  försökte väl skoja till det och fråga om det verkligen räckte med portot nu när vikten översteg 500 gr. Damen i kassan log ansträngt, och sa att det får väl gå för den här gången… Som om hon hade gjort en stor eftergift och kunde förlora jobbet på köpet…

De där vykorten som man kunde köpa på gallerix med olika former, vet ni vad jag menar? De fanns i alla fall på-min-tid i Sverige. En champagneflaska, en nallebjörn eller en älgskylt etc. Alla med egna former, inga standard-vykort. Jag försökte skicka några sådana kort från den tyska posten i Berlin för flera år sedan. Det ska medges att jag var ny i Tyskland och att jag ännu inte hade förstått den tyska postens petimeteri. Jag kom in på postkontoret med mina roliga vykort (tyckte jag i alla fall) i olika former och Herr Postkassören såg helt skräckslagen ut. Han började mäta den bredaste delen, den längsta… tills han muttrade något, gav upp och gick och hämtade en kollega. Jag minns att jag var tvungen att köpa stora kuvert och skicka korten som brev. Det var det enda sättet! Man måste väga och mäta allting, det måste stämma med tabellerna. Det måste vara genau, alldeles precis korrekt och riktigt.

Flexibilitet verkar vara ett skällsord på den tyska posten.

Men ibland får jag i väg ett brev ändå, som kommer fram!

4 responses to “bli vän med den tyska posten

  1. Pingback: Deutsche Post – logik och mystik | frankfurtmalin·

  2. Pingback: Deutsche Post – will we ever be friends? | frankfurtmalin·

  3. Haha, vad roligt!
    Jag tycker exakt likadan om den svenska posten: oflexibel, byråkratisk, dyr. Har stått hundra gånger och velat strypa de svenska postfröknarna. Läste precis ditt inlägg om die Briefschablone: det finns en exakt likadan här i Sverige. Förra vecka skickade jag ett paket till Tyskland (!) som kostade 237 kronor. Vid en vikt av drygt 400 g. Men: den gick inte igenom die schwedische Briefschablone. Pålägg för skrymmande paket: 150 spänn.

    Tror inte att svenska posten och jag blir vänner heller…🙂

    • hahaha, jag trodde att den svenska posten var avskaffad🙂 Det är superdyrt att skicka fran Sverige, oförskämt dyrt. >Där kan jag ge pluspoäng till tyska posten. Det är i alla fall betalbart att skicka bade nationellt och internationellt. Det kostar ungefär hälften av de svenska priserna. Tack för att du kom förbi, lussekatt! nu blev jag väldigt sugen pa lussekatter…

Leave a Reply

