opera för hela slanten

På söndag har jag konsert. Det låter ju inte som någon större bedrift för en operasångerska men om sanningen ska fram så gör jag sällan konserter numera. Jag medverkar ju i operaföreställningar förstås, men nu menar jag rena konserter utanför operan. På söndag är det dags. Jag ska sjunga tillsammans med några kollegor från operakören på en välgörenhetskonsert. Igår eftermiddag hade vi vår första repetition med pianisten. Jag hade missförstått en punkt i programmet och kom med fel duett. Det är sådant som bara inte händer mig. I alla fall tror jag det… att jag är ganska organiserad och pålitlig alltså. Jag får väl skylla på hormonerna, gravid-demens??… jag vet inte. Det var i alla fall ingen fara skedd för jag kunde den andra duetten också som tur var.

Flavio var med mig på repetitionen och han applåderade ivrigt mellan varje aria när kollegorana sjöng. Hoppas att vår publik på söndag kommer att vara lika entusiastisk!

Nu är veckans uppgift att hitta en konsertklänning där magen passar in…

När jag började fundera på hur många föreställningar jag verkligen har på en operasäsong så blev jag nyfiken och började räkna efter. Jag tog fram operans program från de senaste 5 åren och började räkna. Bara de föreställningar där jag medverkat förstås. Det finns ju dessförutom flera produktioner där jag inte var med. De tyska operahusen är väldigt produktiva…

Och resultatet?

Ja, jag medverkar i genomsnitt i ungefär 130 (!) operaföreställningar om året, ibland lite mer, ibland lite mindre. Det kanske inte är så konstigt att det inte blir så många konserter…

2 responses to “opera för hela slanten

  1. Vilket underbart ”yrke” du har … opera sångare, kan man kalla dig så eller är heter det fortfarande sångerska ??? 130 stycken uppträdande – wow!!!!!!
    Kan inte påstå jag är en större älskare av alla operor – men en av mina favorit arior är ”One Fine Day” from Madame Butterfly or the Flower Duet. Det finns otroligt många fantastisk operor, Carmen .. en underbar opera – såg den på Scandinavium med Sighsten Ehrling som dirigent, en sagolik föreställning. Fattar inte varför jag inte får ett mail när du postar något nytt – tur att jag tittade under “readers” – “follow” är ju tickat. ??? Fattar ingenting.
    Såg förresten jag njöt jag av Dame Kiri Te Kanawa, när jag bodde i Brighton – vilken fantastisk sångerska. Det måste vara 17 år sedan nu. Glömmer aldrig hennes klänning heller, midnattblå med glitter när hon rörde sig – det var som om hon hade en natt himmel i kjolen.

  2. Jag skriver operasångerska bara för att förtydliga. När jag säger att jag är sångerska tror folk oftast att jag sjunger något annat, pop eller jazz…🙂 Jag älskar också Mdm Butterfly! Haha ja, en rolig del av yrket är ju förstås alla scenkläder och konsertklänningar…
    det där med e-mail går att ställa in i WP, under “dashboard”, blogs follow, där kan du välja immideate/daily/weekly. Hoppas att det fungerar!

Leave a Reply

