utflykt i regnet

Idag var det en sådan där dag när man helst inte vill gå ut. Det bara regnade och regnade. Det var 10° kallare än igår (dvs 15°, brrr). Men den gråa himlen och allt vatten gjorde att det kändes som november…

Vi hade en hemmadag helt enkelt. Flavio lekte och jag och min man jobbade vid varsin dator på partituret. På eftermiddagen gjorde vi en te och kakpaus precis som man gör på senhösten… Vi bestämde oss ändå för att trotsa vädergudarna och ta oss ut för att åtminstone få lite luft och lite känsla av söndag. Flavio märkte snart att det inte var någon puky-dag (puky är hans springcykel) utan en bil-dag.

Min man bokade en av våra bilar (mer om carsharing kan du läsa om här) och så bar det av för att utforska Frankfurt. Vår stad som förändrar sig hela tiden. Lyftkranar och byggarbetsplatser finns överallt. Här byggs och rivs det mer än i någon annan stad som jag känner till. Mest byggs det förstås. Just nu konstrueras bland annat det nya huvudkvarteret för Europas Centralbank. Bygget är redan försenat men ni ska få några regniga smakprov på hur det ser ut just nu. Lyftkranar i all ära men Flavio hittade även en lekplats och roliga vattenpölar, nästan sjöar…

Den nya centralbanken ligger nära floden Main och när Flavio såg vattnet utbrast han ”Babbo, guarda il mare!”. Pappa (på toskansk dialekt), titta, havet!

Mitt lilla stadsbarn…

6 responses to “utflykt i regnet

  1. Detta är en jättefin post .. men flera bilder och som piffar upp och gör läsningen intressant – bra gjort. Angående havet och tyskarna – var och hälsade på min tyske fästmans anhöriga lite söder om Hanover – och de hade aldrig sett ett hav och kunde inte fatta att man kunde bo och arbeta på en båt *skrattar – Tyskland har ju mycket lite havskust egentligen. Så en vattenpöl i Frankfurt tycker jag skall få vara havet.

      • Ja, har alltid bott vid havet … som vuxen – idag har jag 15 min gång till havet och sandstrand. Underbart, men vi har full höst just nu.

      • havet är underbart vinter, vår, sommar och höst tycker jag! Alla årstider har sin magi vid havet!

      • Ja, har alltid bott vid havet … som vuxen – idag har jag 15 min gång till havet och sandstrand. Underbart, men vi har full höst just nu. Förstår att du saknar det.

Leave a Reply

