durkslag och liten ordstrejk

Helt plötsligt händer det att jag börjar irritera mig på ett ord. Ett helt normalt ord men som jag ändå inte får någon ordning på. Den här gången var det ordet durkslag. Varför heter det så? Inget särskilt vackert ord, enligt min högst personliga ordsmak. Smaka på det, durk-slag. Två hårda ord ihopslagna. Jag var helt enkelt tvungen att utforska detta ord närmare och försöka bli vän med det konstiga bokstavskombinationen.

På italienska heter det scolapasta eller colapasta. Det betyder ungefär hälla-av-pastan, sila-pastan. Precis det som italienare använder föremålet till. Ja, det är ingen fördom. Italienare är fixerade vid pasta och durkslaget används flitigt.

Hos oss heter det DURKSLAG. Det kommer från tyskans durchschlagen – slå igenom. Till och med på tyska låter det ju mjukare. Durchschlag eller Durkslag… Det är ju hur som helst ett plagiat, ett inlånat ord som inte riktigt passar in i svenskan. Därför gör jag härmed en liten språk-strejk: Jag kommer fr o m nu att kalla detta föremål för ”silapastan” , eller kort och gott ”hatten” som Flavio kallar det.

8 responses to “durkslag och liten ordstrejk

  1. *skrattar … du är härligt galen – men håller med att på italienska låter mycket mera exotiskt – hatten tycker jag är ett bra namn.

  2. Har aldrig hört någon säger “Durchschlag”, bara “Sieb” eller regionalt “Seiher”. Durchschlag, då tänker jag på en slags gammaldags kopia (med karbonpapper)… Men kul att få veta det här med durkslag, tänkte aldrig på det innan jag läste ditt inlägg…
    Läste precis igenom alla dina inlägg som taggades med “språk”, så roligt! Önskar fler av dem…

Leave a Reply

