allt går att sälja med mördande reklam…

 Vi har flera mataffärer på gångavstånd här på vår gata i stan. Vi använder dem egentligen allihop. Vi har några favoritprodukter hos den ena och några andra hos den andra. Hos turken på hörnet köper vi grönsaker och frukt, hos den andre köper vi ris, oliver och kryddor. På Denn’s, den ekologiska mataffären är det lite dyrare men de har jättegoda ostar och krämig yoghurt. Sedan har vi billighets-mataffären Penny där vi alltid köper mortadella samt den lite finare mataffären Rewe där vi gör de flesta inköpen. Penny och Rewe hör till samma kedja men har helt olika profil. På Penny ligger sakerna i stora pappkartonger och allt är lite trångt. Rewe däremot ligger i en gammal spårvagnshall och är näst intill tjusig.

Vi använder väldigt mycket, med svenska mått mätt, olivolja hemma hos oss. Debatten i DN idag om nyttigt och onyttigt fett ger jag mig inte ens in i. Men hemma hos oss är det full-produkter som gäller, inga nyckelhål eller light-varianter. I alla fall har vi hittat en grekisk olivolja på Rewe som var helt ok och som vi använder som vardags-olja. Härom dagen kom min man hem med en liknande flaska olivolja som han hade köpt på Penny. Vi roade oss med att jämföra de tu. Oljorna hade vunnit precis samma utmärkelser och de var från precis samma firma i Grekland. De smakade dessutom precis likadant. De har likadana glasflaskor, bara etiketten skiljer sig åt. Och priset. Rewe flaskan kostade 20% mer än samma olja från Penny.

Ja, så är det nog ganska ofta. Exakt samma vara men i olika förpackning, för olika kunder med olika tjocka plånböcker. Men det är så sällan man som konsument upptäcker de där små lurigheterna…

Så nu kommer inte bara mortadellan utan även olivoljan från Penny.

2 responses to “allt går att sälja med mördande reklam…

  1. Säkert samma sak här i Sverige … bara att de sätter på en annan etikett. I UK var det mycket vanligt – att det fanns en billigare utgåva av samma product. 20% är ganska mycket. Är en stor fan av Aldi och Lidl – handlade alltid där när jobbade på Tysklandstrafiken mellan Gbg – Kiel. Vi har en Lidl här i Landskrona som jag handlar en gång i månaden hos .. annars är CityGross min favorit – deras kött är helt fantastiskt. Egna styckmästare i varje butik., vilken skillnad.

    • det är ju så mycket information överallt i vårt samhälle att jag inte tror vi har tid mer att reflektera, stanna upp… men att försöka lura en italienare när det gäller mat, det är inte lätt det.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s