lite kuriosa om gubben Humperdinck

Idag blir det lite opera – närmare bestämt vill jag presentera en ny vän till mig – Engelbert Humperdinck. Han blev min vän dels för att jag tycker om musiken men främst för att vi har så många städer gemensamt.

Engelbert Humperdinck, 1854-1921, var en tysk tonsättare verksam i bl a Berlin, Barcelona, Bayreuth, Frankfurt samt ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Humperdincks mest spelade och omtyckta verk är sagooperan Hänsel und Gretel (Hans och Greta) från 1893.

Han verkar ha rört sig i nästan precis samma städer där vi har levt och verkat… Berlin där min man studerat och bott i över 10 år och således även jag ett tag i början av mitt liv i Tyskland. I Barcelona är min man verksam vid teatro Liceo sedan flera år tillbaka. Vi har tillbringat många månader där genom åren. I Bayreuth har vi båda gjort flertalet projekt. Där gjorde jag min Tysklandsdebut som Dorella i Liebesverbot. Min man dirigerade… Gamla synder. Preskiberat? Frankfurt, ja, det är ju vår stad just nu. Från KMA väntar jag fortfarande på en inbjudan. Nä, skämt och sido, gubben hade i alla fall något med Stockholm att göra också. Han dog i Neustrelitz. Det verkar vara en trist håla, den försöker vi att undvika…

Varför kom jag att tänka på just Humperdinck? Varför inte Mozart eller Puccini… de där kompositörerna som man känner till??

På Frankfurtoperan repeterar vi just nu inför höstens premiär av  Königskinder, en opera av just Humperdinck.

Texten till sagooperan Königskinder (på svenska Kungabarnen) skrevs av Elsa Bernstein-Porges under pseudonymen Ernst Rosmer. Det är en opera som inte framförs så ofta och det är roligt att Frankfurt har den bland premiärerna nästa säsong. På Kungliga Operan i Stockholm hade ’Kungabarnen’ premiär 1926. Urpremiären skedde i New York på Metropolitan 1910.

Handlingen går att läsa HÄR!

Portrait of the composer from the 2007 from Reiss Jutta produced plastic group “Engelbert Humperdinck Hansel and Gretel”.
Bild hämtad från Wikimedia Commons.

4 responses to “lite kuriosa om gubben Humperdinck

  1. Humperdinck – tack för du presenterade oss ! Visste nästan ingenting om honom .. tror inte jag har hört ett stycke av hans musik. Får gå på YouTube och kolla lite. “Hans and Gretel” som opera har jag dock hört talas om och jag vet att han var tysk. Underbart att musiken förde Dig och Din make tillsammans – vilken ljuvlig sak.

  2. Pingback: längtan hem eller bort | mitt liv i frankfurt·

  3. Pingback: Tillbaks till operan – Königskinder | frankfurtmalin·

Leave a Reply

