lediga dagar och vattenpölar

Grattis på nationaldagen! Grattis till att ni har en ledig dag. Kanske lite knasigt så här mitt i veckan men ändå skönt med en bonusdag att hitta på något roligt på. Här i Tyskland är det en helt vanlig dag idag. Däremot har vi helgdag i morgon då det är Fronleichnam. Det är en högtid i den katolska kyrkan – Corpus Christi. Här i Frankfurt, som ligger i Hessen, är det en helgdag, men inte automatiskt i alla tyska bundesländer.

I alla fall är perioden maj-juni en något upphackad tid här. Det börjar med 1:a maj, sedan kristi himmelsfärd, pingstmåndagen som fortfarande är helgdag och nu Fronleichnam. Alla helgerna för ju med sig klämdagar också förstås. Dessutom märks det lite mer här i Tyskland eftersom alla affärer är stängda på söndagar och helgdagar. Hela staden sover en aning. Bara på operan är det fullt ös.

På tal om ös. Här ösregnar det idag igen. 15° C, grått. Jag vet redan vad eftermiddagsaktiviteten kommer att bli. Det blir ut och hoppa i vattenpölar, eller göra trampor med regnskorna som min son säger. Alltid gör det någon lycklig att det regnar!


3 responses to “lediga dagar och vattenpölar

  1. Ja, national dag … verm bryr sig egentligen, har inte förlorat mitt blågula hjärta, men resten lämnar jag åt kungafamiljen – tror till och med att målarna som håller på med våra balkonger inte heller bryr sig. Så dåligt väder har inte vi haft ännu, men det kommer väl. Solen är varmare idag. Gillar stövlarna.

  2. Mitt hjärta är ganska europeiskt. Svenskheten är en liten krydda bara. Idag får det bli “galonisar” till stövlarna…

  3. Hej,
    så roligt att du hittat till mitt Inspirationsforum! Och lite lustigt att jag så sent som igår skrev en intervju med en svensk Frankfurtmamma🙂

    Kika gärna in på Facebook (om du har) och klicka Gilla på Globetrottermamma. Om du vill🙂
    Jag är halvtysk (min pappa bor i Aachen), min man är halvpolack och jag har bort utomlands i 4 år (Spanien, Turkiet, Cypern) så jag känner mig också, delvis, lite europeisk. Men, jag är också jättesvensk i hjärtat och firar naturligtvis Sverige idag🙂 Det ses på Facebook.

    Kul att kika in på ditt liv i Frankfurt. Må så gott, hälsningar Rosita

Leave a Reply

