mellan dröm och verklighet

När jag var liten ville jag gifta mig med Mauro Scocco. Ratata var min grupp, jag kunde alla texter utantill. Det kan jag nog fortfarande… Det blev dock inget giftemål. Om sanningen ska fram har jag aldrig ens träffat Mauro Scocco i verkliga livet. Jag gifte mig med en annan italienare istället. En riktig, osvensk, italiensk italienare.

Jag bodde i samma stad som Mauro Scocco, gick i skolan i samma stadsdel som han bodde i. Ändå lyckades jag aldrig att se honom. Jag nöjde mig med att beundra på avstånd. Främst genom mina LP-skivor och kassettband.

Jag har bara haft en riktig idol i hela mitt liv. Jag beundrar förstås många sångare för deras insatser men jag menar en riktig idol. Du vet när man kan varenda ord och låtföljden och tonarten och allt på varenda skiva. Musiken är i blodet liksom. Så var det med Ratata. Med Mauro Scocco. Det började med skivan ”mellan dröm och verklighet” som kom 1987. Där var bl a duetten med Abba-Frida ”Så länge vi har varann” med. Kommer du ihåg? Sedan köpte jag alla skivor som kom ut efter det och även de som kommit ut innan. När Ratata upplöstes började jag köpa Mauro Scoccos soloskivor i stället. Nu har jag väl missat att hänga med på ett tag, sisådär tio, femton år kanske, eller tjugo??… men de gamla Ratata låtarna sitter fortfarande!

Om du vill ta en kaffe Mauro, hör bara av dig. Jag är i Stockholm då och då. Eller om du har vägarna förbi Frankfurt… Här har ju alla vägarna förbi, förr eller senare.

Länk till “Så länge vi har varann” på engelska (As long as I have you)

7 responses to “mellan dröm och verklighet

  1. Underbart …. hade glömt bort av denna låten, var en av mina favoriter också. Nu har jag laddat ner den från Itune – den fanns vara på svenska – men jag skall nog finna den engelska versionen också. Hjärte tack för detta – vilka minnen jag har med denna låten.

  2. Ni kanske kan ses på det vanliga stället, du vet i hörnet vid 7-11?

    • haha! gulligt! tänkte jag inte på. Vi har ingen 7-11 här men när jag är i stockholm ska jag hänga där HELA TIDEN, appsolut!!

Leave a Reply

