lady-babys lyckoväst

I Italien är det första en nyfödd baby har på sig en liten sidenväst som det står ”buona fortuna” på. Lycka till. Ett slags lyckoplagg för nya världsmedborgare. Jag har redan fått lady-babys lyckoväst med medhörande supersöta sockor av min italienska svägerska. Det ser så pyttigt ut. Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur liten en nyfödd bebis är. Men, säger ni… du har ju redan ett barn, du har ju varit med förr… Stämmer. Men nu är ju Flavio en liten pojke. En ganska stor pojke faktiskt, som pratar tre språk och spelar fotboll. Jag har glömt hur liten har faktiskt var…

För mindre än tre år sedan hade jag honom på bröstet för första gången. Det där första mötet som två individer. Det var underbart, det var det vackraste ögonblicket i mitt liv. Ändå kan jag inte förstå, inte ta in, att jag har den oerhörda lyckan att få uppleva detta en gång till. När jag ser den lilla sidenvästen påminns jag om att den ska användas, den ska bringa lycka till en ny liten familjemedlem.

One response to “lady-babys lyckoväst

  1. Vilken underbar tradition !!!! Blev alldeles varm inombords när jag läste din post. Har jobbat med babisar för 100 år sedan på KK, Sahlgrenska – hade lite svårt för dem – de är så “lealösa”. Fast jag var ju inte deras mamma, men jag kände mig aldrig hemma hos dem. Sedan fick jag ta hand om Lisa – en baby med vattenhuvud, men hon var ingen riktig nyfödd baby .. 6 månader och jag blev över öronen förälskad. Har dock fortfarande lite svårt för allt för unga varelser.

Leave a Reply

