längtan hem eller bort

Jag är över 30, nästan 40. Ja, jag har precis fyllt 37 för att vara mer exakt, mer ärlig. Får man drabbas av hemlängtan då? Jag bor i Frankfurt sedan 2007 och innan dess var jag väl åtminstone ett år i Berlin. Mitt jobb gör att jag inte kommer härifrån mer än på sommarsemestern. Det har hänt några få gånger att jag kunnat resa under operasäsongen men det är mer undantag än regel. Nu, ganska oväntat, eftersom jag är gravid, jobbar jag inte alls särskilt mycket. Ja, väldigt lite till och med… Nästa vecka har jag en enda repetition, en förmiddag. Dessutom repeterar jag en opera som jag inte kommer att delta i, Königskinder av Humperdinck. Åtminstone inte i höst när premiären går av stapeln. Kanske senare om några år, om det blir en nypremiär… Motivationen är således på topp. Jag har helt plötsligt fått för mig att jag vill åka bort… eller hem…

Egentligen är jag nog bara uttråkad, lite understimulerad. Inte så att jag inte har att göra egentligen. Det finns ju alltid saker att göra. Jag vill att det ska hända något oväntat och det gör det ju inte när man bara sitter hemma. I sådana dö-perioder får jag för mig att jag bara måste ”hem” till Stockholm. Jag vet inte längre om det är att längta bort eller hem? Jag letar desperat flyg på SAS, Lufthansa, Ryanair och överallt. Flygen kostar naturligtvis runt 1000+ euro när man så impulsivt vill bort precis direkt på stunden. Det gör ju hela saken omöjlig och kanske lugnar det mig lite. Snart ska jag ju ändå åka. Snart är det ju faktiskt sommarlov. Känns bara lite onödigt att sitta här och ”rulla tummarna” och missa dyre broderns 40-årsdag och midsommar, bland annat.

I morgon ska jag i alla fall åka med min man till jobbet och höra sista repet före genrepet av Orfeo & Euridice av Gluck som har premiär på torsdag. Det blir bra att träffa lite folk, komma ut i frankfurtsvärlden och få lite andra intryck.

Då kommer jag kanske på andra tankar.

Tilläggas ska kanske att när jag bodde i Stockholm längtade jag alltid bort… Ville hitta hem.

4 responses to “längtan hem eller bort

  1. Detta med längta hem och längta bort. Hade aldrig direkt någon hemlängtan när jag bodde utomlands, förutom till Midsommar – då satte den in ordentligt och det konstiga är att jag aldrig direkt firat Midsommar – har för det mesta jobbat, men det är väl för att det är som svenskast. Lycka till med nya “jobbet”.

  2. tack, det har varit en rolig dag. Jag brukar oxå jobba på midsommar. Förra året hade jag föreställningoch min påkläderska hade plockat 7 olika sorters blommor till mig i pausen. Det betydde mycket🙂

    • frankfurt är ju ändå runt hörnet i jämförelse med NZ… Jag är bara lite otålig, men resan närmar sig dock🙂

Leave a Reply

