premiär i antågande – Orfeo och Euridice

Igår var jag och såg ”die Hauptprobe”, alltså sista repetitionen före genrepet av Glucks Orfeo ed Euridice. Hela operan framfördes utan avbrott av sångare och kör i scenkostymer men utan smink. Orkestern var förstås också på plats. Sista chansen för regissör och dirigent att verkligen göra korrekturer. Genrepet måste fungera som en föreställning, oftast är det då redan med publik. Föreställningen varar ca 1,5 h utan paus. Fin regi av Jim Lucassen, både trevlig och duktig regissör.

Unga lovande sångare och musiker i besättningen, alla studerande på musikhögskolan här i Frankfurt. Särskilt bör nämnas Stine Marie Fischer som Orfeo. Hon har redan sjungit tredje damen i Trollflöjten hos oss på frankfurtoperan, så en riktig gröngöling är hon inte. Henne hoppas jag att vi får se mer av. Håll ögon och öron öppna för denna unga, vackra och mycket lovande altstämma. Euridice sjungs av Kateryna Kasper och Amor av Lisa Rothländer.

När premiären är överstökad hoppas jag även att se lite mer av dirigenten här hemma. Han råkar nämligen vara min man.

Länk till föreställningar av Orfeo ed Euridice
Lyssna till arian Che farò senza Euridice (sjungen av Teresa Breganza, i en helt annan tid och stil… men fint ändå)
Operans handling hittar du här, wikipedia.

4 responses to “premiär i antågande – Orfeo och Euridice

  1. Tycker det är så otroligt romantisk med dig och dirigenten – inte första eller sista gång klassisk musik har fört artister samman, men nu råkar jag känna någon personligen. Underbart mysigt. Har faktiskt glömt att jag har träffat Herbert von Karajan – det var in Wolfsburg 1980. Varje år tömdes stora monterings hallen hos VW och Herbert kom med Berlin Philharmonic och spelade för personalen och deras familjer. Han sa att deras hall hade den bästa akustiken in världen. VD för VW och Herbert var mycket goda vänner och när Audi Qvarto lanserades fick Herbert den första bilen av produktionen. En mycket tjusig man och i mina öron den störste av dem alla. Önskar maken lycka till imorgon från mig.

  2. Pingback: choklad, premiär och lugnet före stormen… (EN/IT) | mitt liv i frankfurt·

  3. Pingback: frukost, frankfurtpirater och fotbollsfeber | mitt liv i frankfurt·

  4. Pingback: känsloladdad orfeo och nya gravidupptäckter | mitt liv i frankfurt·

Leave a Reply

