farmor och orkidéerna – mia nonna e le orchidee

Farmor och orkidéerna

Jag älskar orkidéer. Jag tror att jag har det efter min farmor. Hon var en underbar kvinna, en gumma som sa vad hon tyckte, med ålderns rätt, det tillade hon alltid. Hon blev väldigt gammal. Hon hade orkidéer. De blommade alltid. I alla fall alltid när jag såg dem. Jag frågade en gång:
– Hur får du orkidéerna att blomma så vackert?
– Jag ställer dem bakom gardinerna och glömmer bort dem, svarade min farmor. Och det stämde. När de inte blommade ställde hon undan dem och glömde bort dem tills de en dag knoppade på nytt och kunde komma fram igen.
Jag kör med samma teknik, men utan gardiner. Det vill säga jag ignorerar mina orkidéer när de inte blommar och vårdar dem när de knoppar. Idag var de alla väldigt arga på mig. Jag tror att jag glömt vattna dem på minst en månad, kanske mer, jag minns inte ens… Några knoppar hade redan torkat… Idag har jag vårdat dem igen fastän de inte blommar utan bara består av tråkiga blad.
Jag sa bara att jag älskar orkidéer, inte att jag har särskilt gröna fingrar…

Här är en av mina orkidéer som min man fotograferade och gav mig på alla hjärtans dag för flera år sedan. Fotot alltså, inte orkidéerna…

_________________________________

mia nonna e le orchidee

Io amo le orchidee. Penso che questa passione, l’abbia ereditata da mia nonna. Era una donna meravigliosa, una donna che diceva quello che pensava, diritto che si prendeva soprattutto da vecchia. Mia nonna ha avuto una vita molto lunga. Aveva le orchidee. Questi fiori fiorivano sempre. Ogni volta che andavo dalla nonna, vedevo queste orchidee. Una volta ho chiesto alla nonna:
– Come si fa per far fiorire le orchidee in modo così bello?
– Le metto dietro le tende e mi dimentico di loro, ha detto mia nonna. Ed era vero. Quando non fiorivano, le metteva da parte e si dimenticava di loro fino a quando un giorno erano piene di nuovi boccioli e belle abbastanza per essere rimesse in vista.

Uso la stessa tecnica, però senza le tende. Cioè, io ignoro le mie orchidee quando non sono in fiore e le curo solo quando hanno i boccioli o fioriscono. Oggi, erano tutte molto arrabbiate con me. Penso che abbia dimenticato di innaffiarle per almeno un mese, forse di più, non mi ricordo nemmeno … alcuni boccioli erano già secchi … Oggi le ho nutrite di nuovo, in un momento appunto che non fioriscono, ma hanno solo foglie brutte.
Ho appena detto che amo le orchidee, non che io abbia il pollice particolarmente verde …

Ecco la foto delle orchidee che mio marito mi ha dato alcuni anni fa come regalo di San Valentino. La foto, mica le orchidee….

3 responses to “farmor och orkidéerna – mia nonna e le orchidee

  1. Samma här älskar orkider – har en blomster låda full och rätt vad det är så kommer det knoppar – har 2 med knoppar nu. Vattnar dem varannan vecka med en liter vatten och låter dom rinna av i vasken för ett par timmar. Inget mera. Vissar blommar om – vissa inte. Har en som har fått blad på skaftet, aldrig sett det tidigare. Tycker du skall lägga till englska också. Du är underhållande och skriver trevligt, så du kommer att få efterföljare – lovar att hjälpa till *ler

    • de är vackra och tåliga, det passar mig bra :-))
      Överväger absolut inflight även på engelska😉 Tack för ditt stöd!

Leave a Reply

