dagbok från morotsätande gravid and the best ice cream in Frankfurt

Il gelato più buono di Francoforte si trova a Gelateria Michielin, Eschersheimer Landstraße 46.
È più buono che in Italia! Se non mi credete, venite a provarlo, vale la pena!
Il gelato ai pistacchi è fatto con quelli di Bronte. Buonissimo davvero!

_________________________________

The best Italian ice cream in Frankfurt can be found in the Gelateria Michielin, Eschersheimer Landstraße 46.
It’s better than in Italy! I strongly recommend the “gelato ai pistacchi”. A “must” if you come to Frankfurt!

_________________________________

dagbok från morotsätande gravid och Frankfurts godaste glass

Idag var det en så’n där dag när jag kände mig extra mycket gravid. Lady-baby har sparkat och bökat runt väldigt mycket de senaste dagarna och jag har mått illa igen. Jag känner mig extra fumlig, slår i allting, tappar saker… jag har dock inte slagit sönder någonting faktiskt.

I förmiddags ville jag ta med mig Flavio till svenska kyrkan där det var midsommarfest idag. Lite konstigt kanske en vecka före midsommar men alla svenskar (utom jag) åker ju hem till Sverige till midsommar så här firas det alltid en vecka i förväg. Men det ösregnade igen så vi kom inte iväg. Jag hade helt enkelt varken kraft, lust eller energi att ensam släpa iväg tvååringen och sparkmagen i ösregnet för att fira midsommar med människor som jag inte känner, även om alla pratar svenska. Det brukar alltid vara väldigt trevligt och fint organiserat där så jag hoppas att de hade det bra trots regnet.

Istället blev vi kvar hemma. Min man jobbade, förstås… vad annars… repetition och förberedelser inför kvällens föreställning som äger rum i en ny teater, den på musikhögskolan. Jag och Flavio bestämde oss för att åka dit och hälsa på. Flavio tycker fortfarande att det är spännande med pappas orkester och teatermiljön. Bäst att ta vara på det, det kan ju gå över med tanke på vilken familj han växer upp i. Det kan ju bli för mycket av det goda…

Han tycker absolut att kontrabasen är det finaste instrumentet men egentligen är han ganska fascinerad av dem allihop. Hans stora idol är Jim, regissören, och pappa, dirigenten, förstås.

Tvärs över gatan ligger ett underbart litet glasställe, Gelateria Michielin (Eschersheimer Landstraße 46). De har den godaste italienska glassen i hela Frankfurt. Glassen är till och med godare än i Italien! Detta ställe är helt klart värd en liten omväg om man är i Frankfurt. Vi är stamkunder där. Italienaren som driver stället gör glassen själv. Hans ‘gelato ai pistacchi’ är himmelsk. Han använder sig bara av pistage nötter från Bronte, på Sicilien. Ni som har smakat dem vet vad jag menar. Flavio vill alltid äta grön glass när vi kommer dit. Själv kände jag redan ganska blek och halvgrön så jag hoppade över glassen idag.

Min diet under dagen har bestått mest utav  morötter och coca cola…  Underligt? Glöm inte att jag är gravid.

9 responses to “dagbok från morotsätande gravid and the best ice cream in Frankfurt

  1. Music and ice cream … what a wonderful combination.
    Gillar morrötter också. Förstår att det kan ha sina jobbiga stunder att vara gravid och speciellt när barnet ifråga inte är lugnt av sig. Lite musik och glass kanske lugnar. Tycker det är mysigt att lilleman är intresserad av teatermiljön och musiken. Hoppas du eller ni får en lugn natt.

  2. Åå så det var (är?) kärlek på jobbet alltså? Jag har ju hittat till dig på senare tid och vet inte så mycket om bakgrund till flytt, ditt jobb etc. Kan jag läsa om det under någon speciell kategori på din blogg?

    Hur ofta besöker ni Sverige? Pratar du tyska med din son? Kanske svarade du mig på den tidigare kommentar jag gjort hos dig (det var någon vecka sedan …) men det har jag missat att kolla. Markerar nu att se om du kommentar denna hälsning.🙂
    Har du sett att jag har intervjuer med svenska mammor utomlands på mitt reseforum? Från Mallorca och Portugal publicerat. Kommande Turkiet, Australien och Dubai.

    Må så gott! Soliga hälsningar Rosita (dock inte i Sverige. Där regnar det tydligen massor …)

    • jag har bara bloggat i en månad så det byygs på lite hela tiden i kategorierna… Jag pratar svenska med min son och min man italienska, han växer upp häri Frankfurt och blir alltså 3-språkig. Det är en spännande resa. Vi är i sverige 1-3 ggr /år. Nästa år förhoppningsvis lite mer då jag kommer vara mammaledig😉 Vi har i alla fall sol här i mitten av europa🙂

      • Tur att Frankfurt (Tyskland) är rimligt nära både Sverige och Italien. Min syster bor i Australien och vi träffar henne och hennes barn ca var tredje år … Inte så kul. Kontakten blir inte så bra (kusinerna lär inte känna varandra riktigt, eller jag lär känna mina systerbarn).

        Kram Rosita

      • ja, där har du rätt. i bor i mitten och Frankfurt har en jätteflygplats så det är lätt att resa till och från oss! Jag är glad att avståndet inte är större än så. Kram till dig!

  3. Pingback: Frankfurt – kontrasternas stad | frankfurtmalin·

Leave a Reply

