en utlandssvensks midsommar

Jag har valt att ignorera midsommar i år. I år igen… Här är det ju ingen som över huvud taget bryr sig eller ens tänker på det. Känns lite sorgligt, lite ensamt. Det är en helt vanlig fredag. Rep på operan. Sedan hämtar jag Flavio tidig såsom jag alltid gör på fredagarna.
Hela min familj är samlad på sommarstället på ön till traditionellt midsommarfirande. Det var många år sedan jag kunde vara med. Ibland är det bra trist att bo långt borta.

Det får bli köttbullsrullning med sonen och inhandling och förberedande inför morgondagens födelsedagslunch. Min man har önskat sig ugnsbakad lax med potatis och romsås. Det brukar alltid min mamma göra och min man bara älskar det.

Midsommar börjar kännas exotiskt. Något jag berättar om som typiskt svenskt för ickesvenska vänner men som jag själv aldrig firar. Kanske får jag till det nästa år när jag är mammaledig!

Jag önskar er en riktigt glad midsommar allihop! Dansa lite extra runt stången och plocka 7 blommor till mig med🙂

7 responses to “en utlandssvensks midsommar

  1. Malin, jag firade aldrig midsommar när jag bodde i Sverige, arbetade för det mesta – men när jag flyttade utomlands fick jag nästan en sjuklig hemlängtan vid midsommar – ingen annan helg. Fattar precis vad du menar.

    • ja, visst är det märkligt… Men jag har en lugn skön kväll här hemma och om några dagar bär det ju faktiskt äntligen av mot sverige!

      • Idag har det hällregnat hela dagen, i alla fall i Skåne .. men kvällen blev fin om något kylig – förstår att du längtar hem till Sverige – alltid lika trevligt att komma hem.

  2. It’s funny how you find yourself more connected to the traditions of your country once you moved away. I didn’t celebrate midsommar in Sweden cause I was there in the winter, so I only did Lucia but it looks like a lot of fun. Så jag önskar en glad midsommar.

Leave a Reply

