micro-SIM pysselkväll

Jag fick en ny telefon av min man när jag fyllde år. En väldigt dyrbar present. Jag är mest van vid min ”gamla” dual-SIM samsung som jag använder till det klassiska; ringa, sms:a och ta ett kort då och då. Den här nya är en hel liten dator i sig. Det blev en NOKIA till slut, senaste modellen, windows phone. Det har tagit mig två dagar att installera den och jag är helt säkert inte färdig ännu.

Det första problemet när telefonen kom, beställd på nätet från amazon, var att den har ett micro-SIM. Detta SIM kort är mindre än det vanliga SIM kortet. Det hade jag överhuvud inte tänkt på… Mailade operatören, inget svar. Ringde. Beställde ett micro-SIM. Inget problem, det skulle komma innan helgen. Men inget SIM kom. Vi har ju lördagsutdelning här, men även på lördagen var lådan tom. Trist… Ville ju börja flytta in i den nya telefonen. Installera allt innan jag åker på semester.

Till slut ville jag inte vänta längre. Började söka på nätet. Många pysslar ihop sitt eget microSIM från det vanliga SIM-kortet. Intressant. Lite farligt dock, tänk om jag förstör mitt SIM-kort… Men vad hade jag att förlora. Det nya var ju ändå på väg, tänkte jag i en modig stund. Fram med saxen.

Hmmm, men var ska jag börja? Hur ska jag klippa??

Min man hittade en sida på nätet där man kunde skriva ut en minimall. http://www.micro-sim.de/ (På tyska, men om du är intresserad finns det säkerligen massor av SIMpysselsidor även på svenska.)

Först övade jag mig på ett gammalt inte-längre-fungerande SIMkort från ett gammalt Barcelonanummer. Jag fick till storleken bra men kunde inte kontrollera om chipet var skadat eller inte då SIMkortet var inaktivt. Det gav mig i alla fall lite mod för att sätta saxen i mitt eget lilla kort…

Nybörjartur, eller kalla det vad du vill, men det fungerar!! Så nu har jag laddat ner några appar, installerat e-mail, facebook, twitter, wordpress och lite till… Den har fått ett rosa gummifodral och alla ikoner är ”girly” rosa. Dessutom har jag installerat allt på svenska. Kanske var det en markering för att min man inte skulle ångra sig och ta tillbaka presenten…

Ja, det här var väl en förklaring till mitt tidigare inlägg i Weekly Photo Challenge: Create.

2 responses to “micro-SIM pysselkväll

  1. Helt otroligt …. har ingen av de där nya leksakerna, min har vanliga simkort. Bra att veta. Gillar det rosa och lime ..

Leave a Reply

