bullbak med bulle i ugnen

Nu är vi hemma i Frankfurt igen. Resan gick riktigt bra även om jag var väldigt trött när vi kom fram. Flavio var jätteglad över att se sin pappa. Han hängde honom i byxorna hela kvällen och ville inte låta pappa gå och jobba i morse. Han hade andra planer, lek-planer.

Idag ville Flavio kavla. Ja, han tog fram kavlarna ur lådan och ville absolut baka och kavla. Det vill säga, det skulle inte duga med att föreslå muffinsbak… Det fick bli kanelbullar. Vi gick och handlade tillsammans och sedan satte vi igång. Ja, Flavio satt färdig med kaveln medan jag försökte förklara att först måste vi ju göra degen och låta den jäsa… Medan degen vilade sig gjorde vi andra bullar, köttbullar. När lunchen var avklarad var det äntligen dags, att kavla. Flavio var riktigt duktig på att kavla och sedan bredde han ut smör, socker och kanel för rullade degen. Sedan fick jag ta över. Nu har vi ätit alldeles för många bullar och har en liten paus.

Den andra bullen som ligger och jäser i min mage, jag menar förstås lady-baby, har blivit ännu vildare än tidigare. Det gör inte så ont längre men hon sparkar och boxas åt både höger och vänster samtidigt. Idag gick jag in i den 27:e veckan, det betyder att jag är i 7:e månaden. Ja, det är lite lurigt det där, jag har ju ändå 3 månader kvar. En graviditet är ju 10 månader och inte 9 som vi blir lurade till att tro… Kanelbullarna däremot var färdiga på 7 minuter…


Flavios kanelbullar

150 g smör
5 dl smör
50 g jäst

Smula jästen och lös den i degvätskan (smält smör och mjölk, fingervarmt)

1 dl socker
0,5 tsk salt
850 g vetemjöl

Blanda de torra ingredienserna och häll i degspadet.
Arbeta degen kraftigt med maskin tills den blir smidig.
Låt den jäsa 30 min.

fyllning: smör, socker, kanel

Knåda och kavla ut avlånga kakor. Bred ut fyllningen och rulla ihop till den rulle. Skär upp och lägg med snittytan uppåt på plåten.
Låt jäsa ca 30 min.

Pensla med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°  ca 5-10 min beroende på storlek.

4 responses to “bullbak med bulle i ugnen

  1. Ser gott ut! Tråkigt att vi inte kunde ha sådana aktiviter tillsammans Flavio och jag när ni var här. Jag mår dock bättre idag så om några dagar …. Kommer ni tillbaka då????? Saknar er!!

Leave a Reply

