fiori fritti – friterade zuchiniblommor





Det var kärlek vid första ögonkastet. En kärlek som fördjupades vid första tuggan… Det var hos Signora Luana som jag åt dem den allra första gången. Jag hyrde rum hos henne när jag sjöng Despina i Così fan tutte på en liten toskansk teater för exakt 10 år sedan. Det var för övrigt i den produktionen som jag lärde känna min man.

Signora Luana var så glad att jag tyckte om hennes fiori fritti att hon lagade dem till mig nästan varje dag. Och jag tröttnade aldrig. Nu har min svärmor tagit över. Nonna Paola gör fiori fritti i enorma mängder när jag är här. Idag fick jag årets första friterade blommor. Mums!

Blommorna måste först rensas, man tar bort pistillen och lämnar resten av blomman hel. Sedan blandar man en frityrsmet av pirrvatten, mjöl och salt. Smeten ska vara ganska lös. Tvätta blommorna en och en och doppa i smeten. Fritera i rikligt med olja och voilà, färdigt! Krispiga och försvinnande goda!

4 responses to “fiori fritti – friterade zuchiniblommor

  1. Adoro i fiori di zucca pritti! Mamma mia che buoni! Purtroppo non li trovo qui a Stoccolma… eller kanske du vet var/om man kan hitta dem?
    Ciao e grazie.
    Orchidea

Leave a Reply

