Matera – ett under till stad

På eftermiddagen efter vår utflykt till Metaponto åkte vi till staden Matera. Jag måste erkänna att jag inte hade några särskilda förväntningar. Ville dricka en god espresso och promenera lite. Ja, det fick jag förstås men mycket mer därtill.

Vi anlände till den modernare delen och började promenera mot den äldre delen av staden. Barocka fasader och vackra torg avlöste varandra. Vi stannade och gjorde glasspaus och därefter kaffepaus. Jättemysigt! Jag vet inte hur många foton jag har tagit. Utvilade började vi röra på oss igen och det var då det hände… Vi såg “i sassi” uppifrån.

Matera är värd en resa i sig. Det är en underbar stad, ett underverk.

Staden kandiderar till kulturhuvudstad 2019.













Mer info om Matera på Wikipedia.

Matera är på UNESCOs världsarvslista.

5 responses to “Matera – ett under till stad

  1. Detta är hur jag ser Italien – har inte varit tillräcklig i Italien – längs Riverian och i Rom. Inte tillräckligt. Tack för de otroliga bilderna. Samma bilar hade de i Vancouver – car to go.

    • Matera är verkligheten ingen vanlig italiensk stad. Måste upplevas!
      Den lilla smart polisbilen kändes så gullig🙂

      • Jag såg inte att det var en polisbil förän jag hade skickat svaret. Så precis ut som “pool bilarna” på Granville Island i Vancouver.

Leave a Reply

