På jakt efter svalka och frisk luft

Idag 36 grader och det ska bli varmare. Nästa vecka har de lovat 40 grader… Aldrig har jag längtat efter svensk sommar som jag gör nu. Benen och fötterna är svullna, blodtrycket lågt och jag mår lite allmänt illa.

För att söka lite svalka och frisk luft gav vi oss av mot bergen. Italien är ju fullt av kullar och berg. Toskanas högsta topp är över 2000 meter, som Kebnekajse ungefär. Så högt kom vi inte dock, men vi var på 1400 meter över havet. Det var lite svalare än här hemma men riktigt uppfriskande var det inte.

Lite roligt var att de hade en blåbärsfestival när vi kom fram. De hade gjort olika produkter med blåbär: kakor, saft, grappa, marmelader etc. Blåbär är förstås exotiska här i Italien.

När vi lämnade skidorten Abetone vid 20-tiden, stod termometern på 27 grader. På 1400 meter… Jag mådde dessutom illa av alla kurvorna så utflykten blev väl inte helt lyckad om man ser till det ursprungliga syftet. Det var ändå trevligt med en annorlunda dagstur och att se andra sidor av det mångfasetterade landskapet i Toskana.





 

 



2 responses to “På jakt efter svalka och frisk luft

  1. Är förvånnad att du har klarat av värmen såhär pass länge .. vid havet kan jag tänka mig att det är lättare. Avundas dig inte .. hade solen limmad till min rygg i nästan 25 dagar och värmebölja när jag landade på Kastrup. Vi hade regn igår känns underbart idag .. önskar jag kunde dela med mig.

    • En vecka kvar i Italien och hettan. Nästa vecka bär det av till Frankfurt igen. Ska bli skönt ur vissa synvinklar… Benen, fötterna och huvudet längtar efter svalka. Borde stannat i Sverige hela sommaren!

Leave a Reply

