La bistecca fiorentina

Innan min svärfar gav sig in i textilindustrin var han slaktare. Han hade en köttaffär här i närheten. Han är således en väldigt kräsen kund vad det gäller kött. Han hittar alltid de möraste, godaste bistecche och grillar gärna.

Härom kvällen kom vänner förbi och vi åt en riktigt toskansk brakmiddag med bistecche fiorentine, salsicce och pane toscano, ni vet det vita brödet utan salt. Här äts det mängder av detta bröd. Bruschette och fettunta, alltså med salt, olivolja och eventuellt tomater. Sedan blev det glass med björnbär till efterrätt.

Fettunta av fetta – skiva och unta – oljig (panunta i resten av Italien)
Grilla brödskivan, riv vitlöksklyftan direkt på brödet, salta, häll över olivolja.

Väldigt enkelt som nästan alla recept i Toskana. Det är ingredienserna som räknas. Det toskanska brödet, oljan från kullarna här, havssalt från Sicilien. Detaljerna är viktiga och diskuteras flitigt runt bordet. Jag aktar mig för att laga mat här… än så länge i alla fall.











One response to “La bistecca fiorentina

  1. Som jag alltid har sagt …. nackdelen med italiensk mat är att man blir hungrig igen efter 3 dagar. Underbart inlägg – vad sugen jag blev.

Leave a Reply

