Cravings – bättre sent än aldrig?

Jag har inte haft några direkta cravings under min graviditet. När jag väntade Flavio var jag tokig i jätteräkor, sesamolja och russinbullar. Den här graviditeten har jag varit lugnare i maten. Kanske för att jag har mått ganska illa.

Men undantaget som bekräftar regeln kom i kväll. Efter middagen lyxade vi till det med lite glass.

Jag fick helt plötsligt för mig att jag bara var tvungen att ha chokladsås till min glass. Vi hade varken färdig sås eller choklad hemma men det föll mig plötsligt in att min syster lagat chokladsås på en spik en gång när hon var här hos oss. Jag sökte således snabbt på Google och fick fram detta recept. Det blev jättegott till vaniljglass!

Enkel och god chokladsås.
Tid: 10 min

2-4 portioner eller 1 gravidportion

Ingredienser:
•25 g smör
•0.75 dl mjölk
•0.5 dl strösocker
•1 msk kakao
•1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och rör ner övriga ingredienser.

Låt koka 5-10 minuter till såsen blir slät.

Tack till recepten.se

___________

This post is about my pregnancy cravings… I didn’t have any really cravings during this pregnancy until tonight. I just HAD TO HAVE chocolate sauce to my ice cream. We didn’t have anything at home… With a little help from my dear friend Mr Google I found this recipe:

Very simple but tasty chocolate sauce:
for 2-4 Persons or 1 pregnant woman

25 g butter
0,5 cup milk
0,3 cup sugar
1 tsp cacao
1 tsp vanilla sugar

Do like this:
Melt the butter in a saucepan and add all the other ingredients.

Boil 5-10 minutes until the sauce becomes smooth. Serve with vanilla ice cream and make someone happy, pregnant or not pregnant.



7 responses to “Cravings – bättre sent än aldrig?

  1. :):) den typen av chokladsås är jag uppväxt med att köpa färdig chokladsås var lyx hos oss när jag var liten
    ps.Det är superskönt att allt funkar men just nu är Hugo hemma sjuk feber ont i halsen hosta snorig😦 hoppas han är frisk till nästa vecka, jobbigt att missa så mycket i skolan

    • ja, vi gjorde också hemgjord sås och drack saft ur sirapsflaskor på skolutflykterna🙂
      Hoppas att Hugo kryar på sig snart! kanske hjälper lite hemmagjord chokladsås-kuckelimuck-medicin🙂

  2. Wonderful …. I love chocolate sauce, but I never used vanilla – if I was you I would put some mini meringues on the ice cream and then the sauce – great for retired chefs and pregnant opera singers.

Leave a Reply

