5 veckor kvar

Ja, nedräkningen har börjat. Lady-baby har inte så mycket plats längre. Hon bökar runt för att hitta en bra position därinne och jag letar likaså efter den ultimata sovpositionen. Jag promenerar långsamt nu. I alla fall långsammare än normalt. Dock lyckas jag fortfarande klippa och måla tånaglarna och knyta skorna, alldeles själv.

Idag var det kontroll, igen. CTG för att kontrollera hjärtaktiviteten och ultraljud för att spionera lite på lilla fröken. Här i Tyskland gör man så många ultraljud under graviditeten att det nästan går till överdrift. Om jag har förstått det riktigt så är skillnaden mot svensk mödravård väldigt stor. I Sverige gör man bara ett enda ultraljud under hela graviditeten. Fler undersökningar görs bara i särskilda fall såsom ex. tvillinggraviditet eller vid komplikationer. CTG görs vid förlossningen i Sverige och inte vid varje kontroll from 7e månaden som här.

Under min graviditet när jag väntade Flavio gick jag över tiden. På slutet gjorde jag en CTG-undersökning varje dag. Varendaste dag låg jag kopplad till denna maskin… Jag hoppas att slippa det denna gång.

I alla fall så var allt “in Ordnung”. Jag hade visst en värk under CTG-undersökningen, det kan man också se på kurvan efteråt.

Nästa vecka ska jag tillbaka till sjukhuset för att mäta mitt kejsarsnittsärr. Vad nu det ska vara bra för… Om två veckor har jag normal kontroll igen hos farbror gravid-doktorn och sedan är det dags för förberedelsekursen som jag kommer att göra som en crash-kurs över en helg.

Sedan blir det kontroll hos farbror gravid-doktorn varje vecka. Det är klart att man som gravid inte kan jobba de sista 6 veckorna innan beräknad förlossningsdatum här i Tyskland (den så kallade Mutterschutz-perioden). Man har helt enkelt inte tid!

3 responses to “5 veckor kvar

Leave a Reply

