coffee during pregnancy? – låtsaskaffe…

I’m drinking decaffeinated spelt instant coffee, pretending that it tastes like normal coffee. Without success… I thought it was a good idea, don’t know why, for a pregnant woman, but after reading the recommendations (at least in Sweden and Germany), I understand that it is completely in vain. You can drink up to three cups of coffee a day, each 1,5 dl, that would be 4,5 dl of coffee. Nearly half a liter or one pint of coffee!
•••••
Bevo un tipo di orzo e provo a convincere me stessa che sia il sapore di caffè. Senza successo però… Pensavo che fosse una buona cosa per una donna incinta però dopo di aver letto le raccomandazioni per donne incinte (almeno in Svezia e in Germania), ho capito che è completamente inutile. Si può bere fino a tre tazze di caffè al giorno, vale a dire, 4,5 dl di caffè. Quasi mezzo litro! Basta orzo!


•••••

Dricker koffeinfritt dinkelkaffe och låtsas, utan framgång, att det smakar som riktigt kaffe. Vad jag fått en så urbota dum idé ifrån vet jag egentligen inte och dessutom har det visat sig att det var helt i onödan…

Livsmedelverket rekommenderar nämligen att man som gravid inte dricker mer än 3 koppar kaffe om dagen. Men en kopp räknas som 1,5 dl! Dvs, en gravid kan dricka nästan en halvliter kaffe om dagen! Ja, där ligger jag i lä… Kan skippa dinkelkaffet direkt och återgå till mitt mumsiga superkaffe. Nu när jag googlar runt ser jag att rekommendationerna i Sverige och Tyskland på kaffefronten är precis samma. Ingen skada skedd. Dinkelkaffe drack jag bara en gång. Den första och den sista, som gravid men även som ickegravid skulle jag tro.

Livsmedelsverkets kostråd för gravida

Kaffe under graviditeten

Vad skulle då kunna hända om man som gravid överskrider den dagliga halvlitersdosen? I början av graviditeten kan det leda till missfall. Om man ökar intaget till ungefär det dubbla… En liter kaffe alltså…

Ett “för stort” intag av koffein under graviditeten kan även ge fostret en något lägre födselvikt. Hade jag vetat det så hade jag nog druckit mera kaffe🙂

Nu har jag i alla fall inga betänkligheter längre. Jag dricker mina två-tre koppar och därmed basta. En kaffe för mig är dessutom aldrig en kopp med 1,5 dl! Jag dricker bara espresso… Min totala kaffemängd under en dag är således säkerligen under en deciliter. Så det så!


6 responses to “coffee during pregnancy? – låtsaskaffe…

  1. Good for you …. how did pregnant women survive before all this carry on with food a drinks – my mum smoked like a chimney, she drank coffee by the liter per day … and I have just turned out fine. Maybe I had turned out even better if she hadn’t … but that would be very difficult. Was very healthy as a child, never sick … I can see why smoking and drinking isn’t good for the baby, but coffee .. the baby maybe get a bit more lively – but yours are that anyhow. Instant coffee for a true Swede is a no go.

    • It’s kind of funny because every country has their own food rules for pregnant women… You are right, instant coffee isn’t really an alternative….

    • Thank you! I guess it’s more a personal choice what to eat and drink during the pregnancy. Your children are really beautiful,happy that I found your blog too!

  2. Ma le raccomandazioni in Italia cosa dicevano? A me risulta niente caffeina!
    Dai dai che manca poco, resisti e vai di orzoooo!!!!

    • Interessante che ogni paese ha le proprie raccomandazioni. Ora bevo un cappuccino la mattina e un caffè dopo pranzo. Mi sento bene e non ho neanche la nausea più. Manca un mese…. Bacioni

Leave a Reply

