tårtbak och kalas

För tre år sedan blev jag mamma. Det var den största dagen i mitt liv. Jag kan inte minnas hur det var innan Flavio föddes. Vad gjorde jag hela dagarna? Vad var meningen med allt? Sjunga, hitta nya sångtekniska finesser, stå på scen, läsa libretton och studera in nya partier. Var det det som var mitt liv? Det gör jag ju fortfarande. Jag är ju fortfarande fullblods operasångerska. Men jag är mamma nu. Det är så mycket viktigare.

Mitt liv förändrades den där dagen för tre år sedan när jag i operationssalen hörde din röst för första gången. När du kom till världen. När du lades på mitt bröst. Jag tror att jag grät, som jag så lätt gör när jag är lycklig eller tagen av stunden. Jag tror att jag dessutom blivit säkrare som sångerska och i min identitet som Malin på scen och utanför.

Idag ska vår lille hjälte firas. Det blir kalas, för Kindergartenkompisarna i samma ålder, hemma hos oss. Det blir fika för barnen och deras föräldrar med kladdkaketårta och kanelbullar. Sedan fiskdamm med godispåse. Basta. I all enkelhet. Flavio har frågat mig varje dag sedan två veckor tillbaka om han är 3 år nu. Äntligen kan jag svara ja på den frågan. “Alla andra” är ju redan 3.

Kladdkaketårta med mycket choklad

Ingredienser
100 g smält smör
100 g smält choklad
4 msk kakao
2 ägg
1 1/4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 dl socker

Sätt ugnen på 180 grader – Smält smöret och chokladen i mikrovågsugn – Rör samman samtliga ingredienser – Smöra och mjöla en form med löstagbara kanter – Häll i smeten och grädda i ca 30 min.

Jag och Flavio gjorde en och en halv gång receptet ovan då formen var lite stor (26 cm i diameter).

Sedan är det bara att smycka efter behag. Vi kommer att servera vår tårta med vaniljglass.

7 responses to “tårtbak och kalas

  1. Wonderful .. tribune to your son and your lives together – Wonderful.
    Somebody told that where they live .. the celebrate the birthday so many time the following years as the years of birth – so he has two more and I have 62 left. Fantastic is it ???? Hope you had a great day and I wish you a fantastic weekend.

Leave a Reply

