den trespråkiga treåringen

Nu börjar den riktiga språkutmaningen för vår lille treåring. Ensam hela dagen på Kindergarten med tyska för hela slanten. Jag pratar svenska och min man italienska med honom. Flavio har börjat skilja på språken nu. Han vet när en bok är på pappas språk eller en bokstav bara finns i mammas alfabet… Pappas “fragola” heter “jordgubbe” på mammas språk och så vidare. Vi hör honom prata tyska mer och mer. Ibland kommer fraser ut på “fel” språk men han rättar sig snabbt och är konsekvent med vilket språk han använder med vilken person. Även om jag säger något till honom på tyska så svarar han mig på svenska. Två av Flavios fröknar kan lite italienska men han svarar dem alltid på tyska.

Ibland tillkallas jag som medlare mellan min man och son när de kört fast på något av Flavios nyuppfunna ord. Han mixar svenska ord med italienska ändelser och det är förstås knepigt att hänga med i svängarna om man inte behärskar båda språken.

Den här veckan verkar favoritverbet vara: plattare. Uttalat på italienska (med betoning på den andra a:et). Det betyder (förstås) att platta till. Verben slutar dock ofta på -are i italienskan. Flavio böjer verbet helt konsekvent; io platto, ho plattato, sto plattando och så vidare.

Dessutom visade han sin pappa vilken stor röd “mattone” vi har. Min man såg frågande på mig, då mattone på italienska betyder tegelsten. Flavio hade inte alls någon tegelsten i tanken utan ville leka på den stora röda mattan. Suffixet -one används i italienskan för att förstora något. Matt + one, fick dock en helt annan innebörd.



12 responses to “den trespråkiga treåringen

  1. Så spännande att höra om trespråkighet, och särskilt att du ger exempel. Jätteintressant att ta del av.

    Kram från ett höstgrått Stockholm

  2. Underbart – vilken tillgång han kommer att ha gratis. Inte enda barnet med eget språk. Min chefs son innan han började i skolan had ett språk om bara hans hustru förstod – och han talade bara ett språk. Det har nu fixat till sig och han är en tonåring idag. Rolig post.

Leave a Reply

