Deutsche Post – logik och mystik

Det händer ofta, väldigt ofta, alldeles för ofta att brev kommer fram med veckors försening till oss. Ja, det heter ju snigelpost… De anländer alltid med en liten klisteretikett med den “rätta” adressen på. Den adressen som jag ska meddela avsändaren att jag har. Det är alltid postnumret som är fel enligt den tyska posten. Problemet är att alla brev har rätt postnummer och på den dumma lilla etiketten står precis samma postnummer. De stryker över postnumret och sätter en etikett med samma nummer ovanpå med en uppmaning att kontakta avsändaren för att säga vaddå?? Till Flavios födelsedag ramlade det in många fina födelsekort. Men flera kom inte fram… Det visste jag bara för att jag pratat med personerna i fråga. Idag kom två av de etikettprydda förlorade födelsedagskorten fram. Tilläggas ska att flertalet brev under åren han kommit tillbaka till avsändaren med meddelandet att adressaten inte finns. Fastän vi verkligen finns. OCH vi har precis den adressen som står på brevet…

Idag rann bägaren över. Jag tog med mig Flavios födelsekort och gick till postkontoret. Ingen förstod någonting. Adressen stämmer, ja, det är ett mysterium tyckte de tyska postkassörskorna. Det tycker jag också. Vi var överrens om det. Däremot tycker jag att de ska lösa detta mysterium medan de tycker att jag ska ringa till ett hotline nummer och förklara alltihop ännu en gång per telefon…

Från och med nu kommer jag att spara alla brev med underliga adressetiketter som kommer till oss. Skriv gärna brev! Glöm inte att skriva avsändare ifall de inte hittar vår gata överhuvudtaget… huset har stått här sedan 1930-talet, men ändå…

Ok, min relation med tyska posten har alltid varit lite kylig. Men det här tar priset.

Andra blogghistorier om Deutsche Post finns att läsa här.

3 responses to “Deutsche Post – logik och mystik

  1. Talk about talking to a wall – we are really spoiled in Sweden, even if cost an arm and leg to send anything aboard … but inside EU it will delivered in 3 days. UK cheap and great service, but it takes time outside UK. Sent a chocolate bar to a blogging sister plus a CD in UK .. cost me €8.00 and she had it 2 days. She sent me some chocolate back and it took nearly 10 days. I don’t like the Deutsche Post neither – love Swedish and UK.

    • Ja, jag vet inte vad jag ska säga… det är ju inget fel på adressen. From nu sparar jag på alla kuvert och när jag har en riktig samling då tar jag tag i det igen!

  2. Pingback: Deutsche Post – will we ever be friends? | frankfurtmalin·

Leave a Reply

