en kväll på operan – Vanessa

Jag tog ledigt en kväll för att gå till operan. Alltså ledigt från familj och tvätt för att gå till jobbet. Inte för att jobba naturligtvis. Ville så gärna se “Vanessa” av Samuel Barber. En opera som jag inte alls kände till, det är alltid lite spännande.

De tre kvinnorollerna är besatta av 1 åländsk och 2 svenska sångerskor, Jenny Carlstedt, Charlotta Larsson och Helena Döse. Uppsättningen kommer ursprungligen från Malmöoperan där regissören Katharina Thoma iscensatte operan 2009. Katharina har gjort flertalet uppsättningar i Sverige. Förra hösten sattes hennes “Madama Butterfly” upp på folkoperan i Stockholm och efter det gjorde hon Cavalli’s “L’Eliogabalo” tillsammans med min man  på operan i Dortmund. Jag lärde känna henne redan när hon var regiassistent på operan här i Frankfurt. En underbart intelligent kvinna som dessutom lärt sig lite svenska.

Jag är väldigt glad att jag kom iväg till den sista föreställningen. Sångarnas insatser var strålande. Jenny Carlstedt, som Erika, övertygade och som alltid skönsjungande. Vackert iscensatt, tydligt gestaltat och kostymer som ur en film. Allt stämde.

Träffade många vänner och kollegor under kvällen vilket hjälpte för att övervinna min aningens monotona vardag i väntans tider. Jag och stora magen gick dock i pausen. Det hade inget med själva operan i sig att göra utan mer med myror i benen och Lady-Baby som inte ville ligga still. Kanske var det tur för i den andra delen av dramat tar Vanessa livet av sin bebis eller något liknande… ett lite för känsligt ämne för en höggravid emotionellt labil och hormonöverdoserad kvinna…

Jag kom i alla fall hem med nytankad energi och stolt över mina svensktalande kollegor.

Mer om Oper Frankfurts Vanessa-produktion samt foton och video klipp går att hitta HÄR.

One response to “en kväll på operan – Vanessa

  1. Vilken presentation … underbar. Är det så att du såg den i Stockholm …
    Blev lite konfunderade … först trodde jag att det var i Stockholm … sedan i Frankfurt och nu är jag tillbaka i Stockholm. Har aldrig hört talas om denna opera, men antagligen handlar det om lycklig kärlek igen. *ler

Leave a Reply

