kejsarinna med nödutgång

Hade det inte varit enklare om vi la ägg istället??

Nu är det drygt en vecka kvar till beräknad förlossningstermin. Ja, ni vet det där magiska datumet när bebisen “ska” komma. Det där datumet, som alla mammor vet, egentligen bara är ett riktmärke eftersom bebisen antagligen inte alls kommer att komma på den dagen. Statistiskt kommer bara ca 4% av barnen till världen på det beräknade datumet…

Jag har ett kejsarsnitt bakom mig och hoppas att det nu är dags för en slags revanch. Att föda naturligt. När jag blev kallad till sjukhuset, för 3 veckor sedan, för att kontrollera och mäta mitt kejsarsnittsärr blev jag överraskad av läkarens övertygelse om att Lady-Baby också borde komma till världen med ett kejsarsnitt. Läkaren sa att hon varken vill experimentera eller riskera något för mor och barn. Jag vill inte heller riskera något för mitt barn, så klart. Men är det så enkelt? Jag tackade vänligt, om än lite förvirrad, nej till att boka in en operation och bad att få avvakta en naturlig förlossning. Det är alltid kvinnans val hur man vill ha sin förlossning. Sedan kan ju en naturlig förlossning sluta i ett akut kejsarsnitt ändå.

Jag, som ansåg mig ha läst ganska mycket om ämnet, gick hem och forskade vidare. Det är så att en kvinna som har fött med kejsarsnitt visst kan föda på naturlig väg efter det. Det har jag väninnor som har gjort och det kan man läsa överallt. Så varför skulle inte jag kunna det?

Fördjupning i ämnet följde. Det beror dock på varför kvinnan fick ett kejsarsnitt den första gången. Exempel: barnet låg i fel läge, kvinnan var helt slut efter många timmars försök, vattnet gick och barnet hade navelsträngen runt halsen eller liknande. Det är dock faktorer som antagligen ändrar sig till nästa graviditet. Det är mindre troligt att nästa barn också kommer med rumpan före eller med navelsträngen runt halsen. Det är inte omöjligt förstås men då ska man ha otur. Så långt stämde ju alla teorier…

I mitt fall var bebisen stor och mitt bäcken för trångt. I mitt operationsprotokoll står det att fanns ett missförhållande mellan barnets storlek och mammans bäcken. Ekvationen gick inte ihop helt enkelt.
Ja, mitt bäcken är ju det samma. En faktor som är svår att ändra på. Så nu är frågan: hur stor kommer Lady-baby att vara?? Läkarna menar att hon redan är stor och att ett planerat kejsarsnitt är den säkraste vägen ut.

Många säger att det är struntsnack. Att det inte finns något barn som inte passar genom sin mammas bäcken. Allt är ju så fiffigt gjort av moder natur. Både bäcken och bebishuvud är flexibla för att klara av förlossningen. Ja, det ÄR fiffigt och det hela är ett UNDER från början till slut om ni frågar mig. Ett under att ett liv kan skapas av två små celler som möts… Men även om det i de allra flesta fall stämmer så finns det ju trots allt undantag. Många kvinnor genom historien har dött i barnsäng vilket man numera kan undvika med alternativ såsom kejsarsnitt.

Jag var inte alls beredd att föda med kejsarsnitt då för 3 år sedan. Det pratas inte så mycket om det även om kejsarsnitt är relativt vanligt i Tyskland (1 av 3 barn föds med kejsarsnitt). Det tog mig ganska lång tid att komma över mitt så kallade misslyckande. Att jag inte hade fött som en “riktig” kvinna. Kommentarer som jag fick efteråt av andra kvinnor hjälpte mig inte särskilt mycket, milt uttryckt. Ja, ni vet hur det är, det räcker med några få kritiska röster för att fördärva allt positivt och peppande som kommer från alla andra… Åtminstone är det ofta så när man själv känner sig osäker eller misslyckad.

Nu tre år senare har jag mött så många kvinnor i samma situation som jag själv och jag känner mig stärkt. Jag blir både arg och ledsen när jag hör dessa dömande röster från andra kvinnor som antingen fött naturligt eller inte har barn själva. När en människa inte kan förstå att det finns undantag. När en människa dömer en annan människa för något som de inte har en aning om, för det är som sagt inte andra kejsarsnittsföderskor som dömer… När någon inte kan förstå att vi varken blir bättre eller sämre mammor än andra. Vi älskar våra barn precis lika mycket som de “riktiga” kvinnorna.

Nu är jag under extra kontroll och måste till sjukhuset ganska ofta på bebismätning. Jag hoppas på att Lady-Baby bestämmer sig för att komma ut alldeles av sig självt på naturlig väg. Jag har ingen större lust att bli opererad igen. Men om det nu skulle sluta med kejsarsnitt även denna gång så kommer jag att vara bättre förberedd mentalt. Men jag hoppas nu in i det sista att slippa använda nödutgången.

Jag vet att jag snart har min lilla bebis på mitt bröst och hur hon än kommer till världen så kommer jag att älska henne. Jag längtar till den stunden. Det är inte graviditeten i sig som är jobbig. Det är väntan. Ovissheten. Väntan. Och väntan… och ovissheten… Beslutet. Lyssna till läkarna men ändå försöker jag samtidigt lyssna till mig själv, till min magkänsla. Och magen är stoooor med många känslor.

Förvirrat? Ja,det stämmer. I morgon bitti bär det av till sjukhuset på kontroll igen… Håll tummarna!

Bli inte förvånad om jag inte skriver varje dag nu den närmaste tiden. Jag lovar dock att höra av mig när Lady-baby kommit ut🙂

Men som sagt; hade det inte varit enklare att lägga ägg??

3 responses to “kejsarinna med nödutgång

  1. Ohhhh klurigt! Jag håller tummarna för att det blir som du vill och att du inte får veta imorgon att hon är för stor. Men å andra sidan, oavsett, hur det blir så har du snart din lilla hos dig och i slutändan kanske är viktigaste att hon och du mår bra. Du är minsann en riktigt kvinna hur som helst! Lycka till imorgon! kram ika

Leave a Reply

