en 3-årings logik och språk

– Flavio, har du sovit gott?

– Nää…

– Inte? Har du drömt något?

– Jaaa…

– Vad drömde du?

– Att jag sov.

– Men om du drömde att du sov, då har du väl sovit gott ??

– Jaaa!

____________

Just nu har vi besök av mina föräldrar som rår om mig och barnen. En kväll frågade jag Flavio:

– Flavio, vet du vem som är min mamma?

– ???

– din mormor är min mamma.

Flavio skrattar högt som om jag hade berättat en rolig historia. Han replikerar med glimten i ögat:

– och morfar är min mamma!!

____________

Imperfektformer enligt Flavio:

få, fådde

gå, gådde

ha, hådde

vill, vållte (kanske från tyskans imperfektform “wollte”?)




Det där med å, ä, ö är lite klurigt. Han använder gärna våra unika bokstäver som en slags smyckade, roligare form av A och O. I tyskan är det ju i princip så. Ä och Ö hittas inte i slutet av alfabetet som egna bokstäver utan är bara en variant av den pricklösa versionen. Detta gäller naturligtvis även Ü. Så vips blev morfar Bo till mörfår Bo…

3 responses to “en 3-årings logik och språk

  1. Underbart …. älskar barns logik i den åldern – de är så otroligt roliga. Älskar den om att drömmar och sova. Malin, finns det en möjlighet att få din hemadress – har liten överraskning planerad inför Jul och det Nya året – skicka den till min email adress – hoppas du inte misstycker.

Leave a Reply

