Lyktor till Mårten gås

I måndags eftermiddag var jag tillsammans med Flavio och de andra barnen och deras föräldrar på Kindergarten för att pyssla. Vi gjorde “Laterne”, lyktor, som barnen kommer att använda på Sankt Martins dag. Det firas med att barnen går ut med sina lysande lyktor i mörkret och sjunger sånger som passar just till detta tillfälle. Lite som en motsvarighet till vårt svenska Luciatåg, fast helt annorlunda…

På dagis har de redan börjat öva på sångerna och Flavio sjunger gärna och med klar stämma både melodi och text sånger som jag aldrig hade hört förut. Jag börjar så sakteliga också att kunna dem nu efter att ha hört Flavio sjunga sångerna under en veckas tid.

Sankt Martin infaller den 11 November och den svenska motsvarigheten är Mårtensafton eller Mårten Gås. Jag ser fram emot firandet på Kindergarten den 12e November (eftersom den 11e i år infaller på en söndag). Tills dess kanske jag hinner lära mig en och annan martins-lied också!

Det här är Flavios absoluta favorit:

Ich geh mit meiner Laterne

Ich geh mit meiner Laterne
und meine Laterne mit mir.
Da oben leuchten die Sterne
und unten da leuchten wir.
Mein Licht ist aus,
ich geh’ nach Haus.
rabimmel, rabammel, rabum.

Leave a Reply

