tysk byråkrati… och massor av medborgarskap


Idag har jag kommit en bra bit framåt i baby-byråkratin här hemma. Nu väntar jag bara på Livias Skattenummer så att jag kan fylla i de sista formulären. Idag har jag förberett två brev. En riktig avhandling till “Hessisches Amt für Versorgung und Soziales”. Ja, man hör väl på namnet vilket brev de förväntar sig från lilla mig… De vill ha kopior och orginal av precis allt! Deras formulär för att fylla i om föräldraledighet var “bara” fyra sidor. Låter ju inte så farligt tänker kanske du. Men för att fylla i dessa fyra sidor finns det en liten bok som förklarar varje liten punkt på ett sätt så att allt verkar ännu krångligare efter att man har läst förklaringen än innan.

Nu har jag i alla fall, efter många timmars arbete, fått ner allt i kuvertet som jag tror att de vill ha från mig. Om det är något som saknas kommer byråkratin dra ut på tiden men det är inte mycket att göra. I morgon måste jag gå till den tyska posten och skicka iväg mina brev. Det är antagligen det svåraste momentet av alla. Ja, ni vet vid det här laget vilket förhållande jag har med Deutsche Post… Önska mig lycka till!

Mina barn har automatiskt blivit tyska medborgare eftersom de är födda här och min man har varit skriven i Tyskland i nästan 15 år. Flavio har dessutom både italienskt och svenskt medborgarskap men måste innan han fyller 21 år välja ett av de tre. Vem vet, kanske ändrar sig Europa innan dess. Kanske kan man bara vara EU-medborgare eller något liknande. I alla fall har jag denna byråkrati kvar för lilla Livia. Italienska konsulatet är inte att leka med det heller. Den svenska byråkratin verkar en barnlek i jämförelse…

Än en gång, önska mig lycka till!

7 responses to “tysk byråkrati… och massor av medborgarskap

  1. Herre Gud … jag tror du behöver lyckospark för båda *skrattar
    Imorgon får du en liten .. award – så håll ett öga på mitt inlägg.

  2. oj oj oj… vad mycket pappersarbete… jag är född i Italien och har bott där tills jag var 23 så jag känner det väl.
    Licka till! In bocca all lupo!
    Ciao.

Leave a Reply

