Lucia är ju ändå Lucia…

luciamorgon

Jag tycker att det är viktigt med högtider och traditioner. Väldigt viktigt. Jag älskar att fira födelsedagar och jul, nyår, påsk och allt vad man fira kan. Som utlandssvensk klarar jag inte att hålla efter alla svenska traditioner till 100% men jag vill ändå måla ägg till påsk och min lilla flagga och midsommarstång kommer fram på bordet till midsommar, adventsljusstake, kalender, gran, pepparkakor och lussebullar i december, ja det är ett måste.

Jag har ingen TV. Det har jag inte haft på många år. Eftersom jag jobbar varje kväll kom jag mig aldrig för att sätta mig framför TV:n även då jag hade en. Jag saknar det inte. Jag har ju min dator för att läsa nyheter och annat. Det finns bara ett TV-program som jag aldrig missar. Det sänds en gång per år och det är Luciamorgon från SVT. Även i morse satte jag igång datorn och SVTplay med ljuv musik från Uppsala domkyrka. Extra roligt var inslagen med blåskvintetten som spelade ur Monteverdis Poppea. Det är just den opera som min man dirigerar i kväll. Ja, så har Monteverdi blivit upptagen i Luciatraditionerna också. Vi åt lussebullar och pepparkakor och det var mörkt ute. Precis som det ska! Flavio och jag såg programmet en gång till på eftermiddagen men då spolade han över alla solostycken. Han ville bara se på barnen, som enligt honom var Lucior allihop.

Jag vet inte hur många Luciatåg och konserter jag har sjungit i mitt liv. Otaliga! Och hur många jag har organiserat som körledare. Otaliga även de! Jag älskar dessa sånger! Jag tröttnar aldrig på ‘Så mörk är natten’ eller ‘Goder morgon mitt herrskap här kommer lussebrud’. Jag till och med saknar att inte få göra dessa konserter nu. Här i Tyskland är ju Lucia liksom Midsommar helt vanliga dagar. Svårt att acceptera för en supertraditionell svensk som jag…

22 responses to “Lucia är ju ändå Lucia…

  1. Håller med dig …. tradition i lagom skala – lucia är nog den högtid jag ömmar mest för, enbart för alla ljus .. och de underbara sångerna. Samma med julen – de svenska julsångerna är sagolikt vackra.
    Skall kolla på Lucia när jag krupit under dunet – är hemma hos mamma just nu.
    Du är en verklig “domestic diva” – hembakade lussekattor och pepparkakor. Köpte våra pepparkakor på NETTO.

  2. Lucia is such a beautiful celebration. I remember starting the they with Luciatågen at university when I was in Sweden and in the evening I went to see the concert in the Domkyrka with my friend family. I didn’t even have time to bake lussekatter yet, hopefully on the weekend.

    My favourite christmas songs are Koppången and Bereden väg för heran even though there are so many I don’t even got to know. Så mörk är natten is also beautiful, sang it today, or at least the parts I remembered without looking at the sheet🙂

    • I love bereden väg also, there are so many beautiful songs. Did you bake any lussebullar? I made them with kvarg thisyear. Really good!!The saffran is so expensive in Germany, I always get it from my mother in Sweden🙂 Have a nice december!

  3. Jag gillar också alla högtider och traditioner, jag tycker om att fira dem! Nu både svenska (min man är svensk) och italienska traditioner. Igår var vi på Eric Ericssonshallen och lysnnade vi på ett jätte fint Lucia konsert…Adolf Fredriks skola flickkör… de var så duktiga! Jag tycker mycket om klassisk musik och opera!
    Ciao.

    • Det är roligt att läsa om hur det för dig som italienska att leva i sverige med en svensk man. vi ärju lite i samma situation med det italiensk-svenska fast tvärt om🙂

  4. Jag skrek rakt ut, Pur ti miro! Det var väldigt fint. Sen så är jag ju partisk då det var i min kyrka!

  5. Pingback: Liebster Blog Award « Lazy Happy Bored Happy Sad…·

  6. Pingback: Liebster Blog Award | Lazy Happy Bored Happy Sad...·

  7. Pingback: Liebster Blog Award | Lazy Happy Bored Happy Sad…·

Leave a Reply

