Det där med personnummer…



 

Det har väl skrivits spaltmeter om dessa nummer, svenskarnas “heliga ko”. Personnumret, de där tio siffrorna som vi fick när vi föddes. Den magiska koden som öppnar dörrar och förenklar livet avsevärt.

Jag har under den senaste tiden fått smaka på hur det är att vara utan denna mystiska port till Sverige. För om du INTE har ett personnummer, ja då fungerar precis ingenting… Nu undrar kanske ni vad jag menar för visst har jag ett personnummer. Jo, det började med mina universitetsstudier. Med anmälan, inklusive namn och naturligtvis personnummer, dyker din folkbokföringsadress upp. Inte nödvändigtvis den adress där du bor, ja inte ens den adress där du faktiskt är folkbokförd. I mitt fall min senaste adress i Sverige, en lägenhet som jag sålde för cirka 10 år sedan, dvs jag har ingen som helst aning vem som bor där. Det intressanta är att jag har ringt till Skatteverket och undrat men de förstår inte heller varför denna gamla adress visas, de kan ju tydligt se att jag är utvandrad och har haft flertalet andra adresser sedan dess.

När jag ringer till Högskoleverket däremot säger de att jag kan lägga in en tillfällig adress men att folkföringsadressen kommer från Skatteverket och den kan inte ändras, förstås.

Samma sak hände mig när jag skulle hyra bil på Statoil. Mannen på macken fick mitt personnummer och fick då fram denna gamla adress till lägenheten-jag-sålde-för-nästan-tio-år-sedan, jag sa artigt att adressen inte är aktuell och började diktera min hemadress på min gata i stan i Frankfurt. Mannen på macken tittade misstänksamt på mig och sa att han behövde en svensk adress, annars fungerade inte datasystemet. Ok, medgörlig som jag är, när jag vill, angav jag mina föräldrars adress. Det gick bra. Huvudsaken var ju att jag hade någon slags adress i Sverige och ett PERSONNUMMER. Då kom nästa problem. Min man som också skulle köra bilen visade sitt körkort som skulle registreras i datasystemet. Inte möjligt så mannen på macken. Varför undrade vi. Nej, min man har ju bara ett giltigt internationellt körkort MEN för att köra deras hyrbilar behöver man minsann ha ett personnummer. Jag sa att jag tyckte det var fånigt men mannen på macken sa att det behövdes i deras datasystem… Flexibilitet är lika med noll. Ingen diskussion, utan personnummer kör du inte statoils hyrbilar för deras datasystem tillåter inte det. Bara så ni vet så har jag aldrig haft detta problem hos konkurrenten q8…

Nåja, varför hyra bil när man kan åka kommunalt? SL s nya biljettsystem har verkligen gått mig på nerverna i sommar. För att göra ett försök att få lite koll över mina laddningar och resekostnader tänkte jag registrera mig på deras hemsida. Jag knappade in namn och personnummer… Vad de nu ska med mitt personnummer till i detta fall vet i katten. Denna gång hittades dock inte adressen till lägenheten som jag sålde för tio år sedan tyvärr. I detta fall hade det varit till hjälp. Istället påpekade farbror sl.se att jag inte hade en svensk adress och således inte var berättigad att ladda min biljett eller få en överblick över mina resor och mitt saldo på deras hemsida.

Ja ni, visst är det bekvämt att kunna deklarera med ett sms och ange sitt personnummer i alla möjliga situationer men ack så svårt för turister och andra nummerlösa eller utlandssvenskar som jag själv…

2 responses to “Det där med personnummer…

  1. Helt galet … men jag har haft utländska vänner som har hyrt bil i Sverige utan problem!
    Detta med komunalt åkande … tycks bara funka som det skall i Skåne, de har gjort det mycket enkelt för oss billösa – på varje biljett vi får står saldot av reskassan – eller så syns det när man håller upp kortet emot avlösaren hur mycket man har kvar. Göteborg har krånglat till det också … man måste läsa av kortet när man stiger av annars fortsätts det att dras pengar.
    I Skåne kostar det lika mycket … för stadsbussar – spelar ingen roll hur långt man åker … i Malmö eller Simrishamn .. lika mycket. De har verkligen fått det rätt här nere och återvänder man inom utsatt tid .. blir hemresan gratis. Flytta till Skåne vet jag *skrattar

    Personligen stor fan av .. personnummer.
    Men jag lider med dig, när jag läser om era äventyr.

Leave a Reply

